Het scheiden van aspirine en paracetamol.
-
Geachte heer/mevrouw,
In 5 vwo hebben we het wel bekende profielwerkstuk als opdracht gekregen. Wij hebben daarbij bedacht om het over paracetamol en aspirine te doen. Puur omdat we het een interessant onderwerp vinden op scheikundig gebied. Daarnaast is onze vervolg opleiding ook scheikundig.
Ons praktische opdracht bestaat uit het scheiden van aspirine en paracetamol door middel van gaschromatografie. De resultaten zullen ons helpen om onze hoofdvraag te beantwoorden : “Zijn paracetamol en aspirine schadelijk voor het menselijk lichaam?”
Op school kunnen we deze scheidingsmethode niet toepassen omdat wij geen gaschromatograaf hebben, daarom zouden we het graag op TU Delft willen doen.
We horen graag snel van u terug of het mogelijk is, zodat we nog verder kunnen zoeken. Als u een andere universiteit of hogeschool kent die ons zou kunnen helpen horen we het graag.
Met vriendelijke groeten,
Maria Potros & Anna Gafsou -
@Maria-Potros
Beste Maria en Anna,Helaas is het niet mogelijk om een experiment uit te voeren op de universiteit. Wij hebben niet de capaciteiten om alle leerlingen te helpen. Daarnaast is deze specifieke methode erg duur en wellicht niet helemaal van toegevoegde waarde voor je PWS.
Ik kan misschien wel met jullie meedenken over een alternatief maar dan is het wel handig als ik een beetje inzicht hebben in jullie onderzoeken. Ik zie dat jullie al jullie hoofdvraag hebben genoemd. Zouden jullie hier ook jullie deelvragen kunnen delen? Dan zal ik jullie vanaf het forum verder helpen.Daarnaast zag ik dat jullie je ook voor de pws middag van 18 oktober hebben aangemeld. Deze is al volgeboekt, dus denk ik het handigst om eerst even via het forum te sparren en daarna kunnen jullie altijd nog naar een andere middag in november of december komen.
Met vriendelijke groeten,
Sanne -
Dit bericht is verwijderd! -
Hierbij onze vragen voor het profielwerkstuk:
Hoofdvraag) Zijn paracetamol en aspirine schadelijk voor het menselijk lichaam?
Deelvraag 1) Wat is paracetamol en hoe werkt het in het menselijk lichaam ?
Deelvraag 2) Wat is aspirine en hoe werkt het in het menselijk lichaam ?
Deelvraag 3) Wat is het onderscheid in paracetamol en aspirine ?
Deelvraag 4) Welke nadelen of bijwerkingen kunnen er optreden bij het gebruik van aspirine of paracetamol ?
Deelvraag 5) Welke pijnstillers waren er in het verleden gebruikt ?
Deelvraag 6)Welke alternatieve geneesmiddel zijn er en waarom worden deze eventueel niet verkocht ?We hopen dat u een andere praktische opdracht voor ons heeft die ons helpt de deelvragen te beantwoorden. We kunnen na lang denken namelijk niet op een ander practicum komen.
-
@Maria-Potros
Hallo,Een makkelijke praktische opdracht is het maken van aspirine en paracetamol zelf. Daar zijn veel proefvoorschriften van te vinden op internet. Het zijn relatief makkelijke praktische onderzoeken, maar met beperkte faciliteiten voor een pws is het juist wel een mooie gelegenheid om iets praktisch te doen.
Jullie hoofd- en deelvragen zien er goed uit. Ik zou wel iets toevoegen waar je defineerd wat slecht is voor het menselijk lichaam of wanneer trek je de lijn of iets schadelijk is voor een mens of niet. Een groot deel van medicijnen is altijd regelgeving op het gebied van schadelijke hoeveelheden. Dit is iets waar je prima een deelvraag mee kan vullen.
Groetjes,
Sanne