Papieren vliegtuig



  • Beste,

    Ik, Arthur, doe samen met mijn vriend Kaj een PWS over welke factoren bij het model van een papieren viegtuig de vliegafstand het meest beïnvloeden. We hebben het grotendeels al uitgedacht qua theorie en hoe we de modellen willen maken , maar er zijn natuurlijk altijd nog vragen.
    Om te proberen elk model eerlijke kansen te geven voor de meest betrouwbare resultaten, hebben we besloten om invloeden van buiten zoveel mogelijk te verminderen. Dit doen we door het bijvoorbeeld binnen te doen om geen windinvloed te krijgen.
    Wat we ook willen is een eerlijk lancering; als je ze gooit dan is het nooit (bijna) precies hetzelfde. We dachten zelf aan een soort startbaan met hout (onder een hoek) en een elastiek, maar we weten niet of dit het best werkt. Dus zouden we het heel fijn vinden als iemand tips heeft voor een startbaan of een manier om papieren vliegtuigjes met (bijna) consistente kracht en richting kan lanceren.

    Mvg, Arthur en Kaj


  • PWS TU Delft Team

    Beste Arthur en Kaj, @Arthurdegroot88

    Als eerst excuses voor de veel te late reactie! Ik denk dat jullie het beste een katapult kunnen bouwen met erachter een windroos. Als je iedere keer het elastiek tot de windroos precies bij 0 graden naar achter trekt, heb je een al een veel eerlijkere vergelijking!

    Je zou inderdaad ook een houten schans kunnen maken. Hierover zou een karretje kunnen versnellen. Zo een karretje/autootje heb je misschien wel thuis, maar anders kan je er ook eentje maken en afschieten met een katapult of gebruik maken van een elastiekmotor zoals te zien is op dit filmpje.
    Het karretje moet het vliegtuigje kunnen "dragen", terwijl het over de schans versnelt. Alsof het karretje een shuttle carrier aircraft is. Ik zie dit voor me als het een rechthoekige versie van het karretje uit het vorige filmpje met daarop 2 houten plankjes in een V. Tussen deze plankjes zou je het vliegtuigje tijdens het versnellen kunnen plaatsen.
    Aan het einde van de schans moet het vliegtuigje van het karretje "afschuiven". Dit zou je kunnen doen door achter het vliegtuigje een driehoekig plankje te maken wat over het karretje kan schuiven tussen de 2 in een V geplaatste plankjes door. Door het karretje aan het einde van de schans abrubt tot stilstand te brengen zal het driehoekige plankje naar voren bewegen en het vliegtuigje wegduwen. Vergelijk dit met een auto die eerst versnelt en vervolgens abrubt remt. Op het moment van versnellen word je in je stoel gedrukt (driehoekig plankje is achter het vliegtuig) en tijdens het remmen beweeg je naar voren door de impact (driehoekig plankje duwt hierbij het vliegtuig naar voren).
    Deze laatste methode is zoals jullie nu al zien een stuk ingewikkelder en niet per se heel veel nauwkeuriger dan een katapult. Het is wel zo dat het veel meer het traject van een vliegtuig nabootst.

    Heel veel succes en als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag!

    Groetjes,

    Juul


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.