PWS het placebo-effect
-
Hallo!
Ik zit in mijn laatste jaar van VWO en moet nu mijn PWS onderwerp kiezen. Ik heb als vak biologie gekozen en kwam het onderwerp placebo-effect tegen. Ik vind dit erg interessant en wil hier graag meer onderzoek naar doen. Alleen zit ik met het praktische gedeelte waar ik zelf ''veldwerk'' moet doen. Ik zie niet iemand een zelf ontwikkelde pil door mij zomaar drinken, ik zou dit namelijk ook niet doen. Heeft een van jullie misschien enig idee hoe ik het anders kan aanpakken om het placebo-effect aan te tonen, een klein onderzoekje? Of maak ik het mezelf alleen maar moeilijk om dit onderwerp te kiezen? Eventuele andere biologie onderwerpen zijn ook welkom!
Met vriendelijke groet,
Pooja
-
@pooja99
Hallo Pooja,Wellicht dat ik je kan helpen. Zou je iets meer in het algemeen over je pws kunnen vertellen? dan kunnen we kijken of we het onderzoek wat beter kunnen laten aansluiten.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Even als voorbeeld deelonderwerpen heb ik:
Ethiek
Welke ethische kwesties spelen er rond het gebruik van placebo’s?Het ideale placebo
Er zijn verschillende soorten placebo’s. Zo heeft het uiterlijk van pillen invloed op de grootte van het effect. Welk uiterlijk heeft de grootste positieve invloed?Gebruik door artsen
Wanneer schrijft een arts een placebo uit?Alternatieve geneeskunde
Er zijn veel alternatieve geneeswijzen waarvan sceptici beweren dat ze slechts werken op basis van het placebo effect. Welke alternatieve geneeswijzen zijn er en op welk systeem zijn ze gebaseerd?Onderzoek
Zoiets heb ik ongeveer in gedachte voor de opbouw van mijn PWS. Maar ik zit dus met het onderzoek gedeelte. Ik kan niet zo goed op een idee komen om het placebo effect bij een groep te testen. Het is al heel druk op school dus wil ik het mezelf ook niet te moeilijk maken.
Ik moet dus een onderwerp (binnen het vak biologie) hebben gekozen voor vrijdag 28 september anders ben ik 4 punten al verloren maar ik weet het niet goed. Ik krijg ook steeds van mijn PWS begeleider te horen dat ik iets moet kiezen waar ik leuk vind om over te schrijven. Maar het enige waar ik dus steeds mee zit zijn de onderzoekjes en resultaten etc.
Met vriendelijke groet,
Pooja
-
Beste Sanne,
Ik heb er toch maar voor gekozen om mijn PWS niet over het placebo-effect te doen. Ik heb maar een ander onderwerp gekozen wat mij beter ligt. Alsnog bedankt voor uw hulp!
Met vriendelijke groet,
Pooja Tika
-
@pooja99
Geen probleem. Veel succes met je nieuwe onderwerp! -
Beste Sanne,
We zijn net begonnen met het opstellen van ons PWS en zouden het heel graag over het placebo effect doen. Nu vragen wij ons af of er ergens mogelijkheden zijn om mee te kunnen lopen bij onderzoeken over placebo, of ergens zelf een onderzoek kunnen opstellen. Dit omdat we denken dat we het niet geheel zelf in de praktijk kunnen brengen, vanwege medicijn gebruik.
Met vriendelijke groet,
Rinske en Fenne -
Beste Rinske en fenne,
Bij PWS TU Delft hebben wij geen onderzoeken met placebo effecten, ook is het moeilijk om zelf op school een onderzoek te doen wegens ethische kwestie. Maar er is wel heel veel literatuur over te vinden. Jullie zouden ook een heel literair onderzoek kunnen doen. Op google scholar zijn allemaal wetenschappelijke onderzoeken te vinden, waar veel informatie in staat.
Sorry dat ik jullie niet echt verder kan helpen.
Met vriendlijke groetjes,
Ismene
PWS TU Delft