PWS-Intelligentie
-
Hoi,
Wij, Laura en Bodile, zitten momenteel in 6-vwo en zijn druk bezig met ons PWS. Nu lijkt het ons interessant om te onderzoeken hoe de intelligentie van een individu tot stand komt, dus hoe groot aandeel wordt er vast gelegd bij de geboorte en wat voor andere invloeden bepalen de intelligentie van een individu. Nu moet je bij een biologisch PWS natuurlijk altijd een praktisch onderzoek doen en wij vroegen ons af wat voor praktisch onderzoek hier precies bij thuis hoort. Wij zelf dachten misschien aan het afnemen van IQ-testen binnen families of bij eeneiige-tweelingen om te kijken of er verschillen zijn tussen het IQ. Verder hadden wij een aantal artikels gelezen waarbij er onderzoeken waren gedaan op de VU mbt welke genen de intelligentie bepalen. Dit zou meer een praktisch onderzoek gericht zijn op wat de genen precies voor invloed hebben terwijl het bovengenoemde onderzoek meer onderzoek doet naar de milieu/sociale invloeden. Weet u personen waarbij wij in contact kunnen komen mbt deze onderzoeken? Dus voor een goed bruikbare IQ-test of voor onderzoek naar de invloedrijke genen.We horen graag van u!
mvg
Bodile en Laura -
@BodileBosboom
Hallo Bodile en Laura,Voor het afnemen van een IQ test denk ik dat jullie voor het betrouwbaarste resultaat een officiële IQ test moeten doen. Wat ik wel weet van IQ testen is dat als je ze professioneel laat doen dat dat redelijk wat geld kost. Een andere optie zou zijn om even het internet af te zoeken of toch een soort eigen test opbouwen. Cito-score van de basisschool is ook nog iets waar je naar zou kunnen kijken. Dit kan ook wel een goed beeld geven.
Voor alles over genen en intelligentie denk ik dat jullie bij de TU Delft niet aan het goede adres zijn, want dit is meer alfa wetenschap. Wellicht dat universiteit Leiden of Rotterdam hier jullie beter over kan inlichten/helpen.
Groetjes,
Sanne