Supergeleider lenen
-
Hallo Michiel,
Lang geleden dat ik op dit forum ben geweest, maar ik las dat er de mogelijkheid was een supergeleider te lenen en dit vind ik wel zeer interessant.
Ik had zelf al zitten kijken of ik ze kon kopen maar dan moest je al gauw 50 of meer euro betalen.
Ik zal ze niet gauw nodig hebben(waarschijnlijk pas rond het nieuwe schooljaar) maar ik wou graag zeker weten of het inderdaad mogelijk is een supergeleider misschien voor een paar dagen te lenen om enkele proefjes te doen met betrekking tot verbanden met temperatuur tot supergeleidingB.v.d
Gr. David -
Ha David,
Er is niet echt de officiele mogelijkheid een supergeleider te lenen, maar aangezien je er al zo vroeg bij was en ook al bij de workshop bent geweest help ik je graag!
Stuur mij tegen die tijd een mailtje (je hebt mijn mail waarschijnlijk nog wel van de workshop), dan maken wij een afspraak!
Groet,
Michiel -
Hoi Michiel,
Bedankt voor je behulpzaamheid!
Ik had nog een vraag of u misschien nog ideetjes heeft voor eventuele proefjes die ik zou kunnen doen met supergeleiders?
Ik zat eraan te denken om deze proef te doen : http://www.ornl.gov/info/reports/m/ornlm3063r1/exp2.html
maar het probleem is dat wij op school geen thermokoppel hebben. Heeft u ideeën?
B.v.d
Gr. David -
Ha David,
Ik heb er nog even over nagedacht, maar ik denk dat de proef die jij beschrijft eigenlijk wel een hele mooie is. Zeker omdat hij nog redelijk eenvoudig is, maar toch een hele mooie meting krijgt. Supergeleiding is onder andere heel cool omdat je bijzondere dingen kan laten zien, maar voor een PWS is het denk ik altijd leuker om een echte meting te hebben.Ik ga maandag even hier vragen of wij hier een thermokoppel hebben en of je die kan lenen of dat ik je kan begeleiden tijdens de proef. Ik kom bij je terug!
Groet,
Michiel -
Hallo,
Ik heb lange tijd gewacht op antwoord van een mail van Michiel en hoorde dat Michiel in het buitenland is, en daardoor niet meer beschikbaar is. Ik heb mailcontact met hem gehad en hij heeft mij laten weten dat een dergelijke proef mogelijk is : Michiel : 'Wel kunnen we een 4 punts meting doen aan een YBaO supergeleider waarover wij een 4punts meting doen die wij onderdompelen in stikstof om de 0 ohm weerstand te meten en kunnen we de stroom verhogen om zo een kritische stroom te meten. Dit kunnen wij vervolgens vergelijken met de weerstand bij hogere temperatuur om zo de supergeleiding aan te tonen.'
Hij zei ook dat als hij niet meer beschikbaar was ik het na de zomer met zijn vervanger als hulpstudent zou kunnen doen. Dit lijkt mij heel erg leuk om te doen. Dus als er iemand is die mijn kan helpen met deze proef zal ik dat echt geweldig vinden.
Vriendelijke groet,
David