Brandstof onderzoek raket



  • Wij hebben een begin gemaakt aan ons profiel werkstuk en vroegen ons af of wij op de universiteit van delft een of meerdere van onze praktische onderzoeken kunnen doen.
    Ons onderzoek is naar de effectiviteit van verschillende raket brandstoffen. Van elk van de verschillende brandstoffen maken we een eigen motor die in een standaard raket gezet kan worden. Vooraf willen we al berekeningen doen om te kunnen voorspellen wat de mogelijke uitkomsten zullen zijn per brandstof. We willen het werkstuk dan ook uiteindelijk afsluiten met een lancering van de haalbare raketten (model raketten) en met meetapparatuur en berekeningen de hoogte bepalen.
    • In een van de windtunnels ons raket model testen op aerodynamica en met die informatie een aantal van de weerstand parameters berekenen/bepalen.
    • Een opstelling maken of een op de campus beschikbare gebruiken om de kracht van onze raketmotoren te bepalen.

    Bram Klaver en Maarten Doves van het RSG Wiringherlant


  • PWS TU Delft Team

    Beste @maartendoves,

    Op dit moment is het grootste deel van ons team op vakantie. Daarnaast zijn we van 21 juli t/m 19 augustus helemaal gesloten door de zomervakantie! Wees niet getreurd, na deze zomer periode pakt iemand van het team de vraag weer op en zal contact met je opnemen!
    Fijne vakantie.

    Groetjes,

    Thom


  • PWS TU Delft Team

    Beste Bram en Maarten, @maartendoves
    Uitdagend idee! Hebben jullie nog aan jullie PWS gewerkt in de vakantie?
    Ik ben erg benieuwd hoe jullie bedacht hadden de verschillende motoren te bouwen. Ik denk dat het wel een erg groot project is om en berekeningen uit te voeren aan verschillende motoren/brandstoffen en deze motoren te bouwen en de aerodynamica te testen...
    We hebben een kleine zelfgebouwde windtunnel op de TU waar jullie gebruik van zouden kunnen maken. Hiermee kunnen jullie de lift en de drag van het model bepalen. Om de windtunnel te kunnen gebruiken moet jullie model wel aan een aantal eisen voldoen. Deze kun je vinden in de bouwhandleiding. Het max formaat model wat jullie zouden kunnen testen is denk ik wel te klein om ook een motor in te zetten. Jullie zouden dan dus een schaalmodel moeten maken van de raket waarmee jullie willen testen.
    Een wat kritische vraag: Is het echt nodig om de lift en drag van de raket te bepalen als je onderzoek doet naar de relatieve effectiviteit van de verschillende brandstoffen?
    Als laatste nog antwoord op jullie laatste vraag: Er is helaas geen opstelling op de TU waarmee jullie de krachten van de raket kunnen bepalen. In vorige posts op dit forum en op het web zijn wel manieren te vinden hoe je dit alsnog zelf zou kunnen bepalen. Als jullie er niet uitkomen laat het maar weten!

    Groetjes,

    Juul



  • Beste Juul,

    In de vakantie zijn wij nog niet verder gegaan met PWS i.v.m het feit dat wij zaten de wachten om jouw reactie en de daaropvolgende inspraak van de docent om goed te kunnen bepalen hoe we verder gaan. Dat hebben we ondertussen al besproken met de docent en zijn doorgegaan met ons onderzoek.
    Over het formaat van het model kunnen wij nog niks zeggen omdat de bouwhandleiding niet correct opent.
    Ten opzichte van het nut van deze testen is het dat het niet alleen het doel heeft om bereikbare hoogte theoretisch te bepalen met behulp van berekeningen, maar ook om er zeker van te zijn dat ons model stabiel is en dus veilig gelanceerd kan worden.
    Het is een beetje jammer dat er geen mogelijkheid is om de kracht van de raketmotoren te testen, maar dat kan gelukkig wel gedaan worden met apparatuur op onze school.

    Groetjes,

    Maarten en Bram


  • PWS TU Delft Team

    Beste Maarten en Bram, @maartendoves

    Ik heb gek genoeg geen problemen nog ervaren met het openen van de bouwhandleiding. Wellicht kan je het nog eens proberen door op deze link te klikken.
    Als ik jullie verder nog ergens bij kan helpen laat het me weten!

    Groetjes,

    Juul


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.