Windtunnel proef voorvleugel formule 1 auto



  • Beste student,
    Wij doen ons profielwerkstuk over aerodynamica bij formule 1 auto's. Hierbij focussen we op de voorvleugel van de auto. Onze onderzoeksvraag hierbij is; "Wat is de invloed van de vorm en het materiaal van de voorvleugel op zijn werking?" We zijn van plan een model/modellen te maken en deze(n) te testen in windtunnel. We zouden graag, zo mogelijk, een proef willen uitvoeren in jullie windtunnel. Hierbij kwamen we tot de volgende vragen;
    Is het mogelijk om verschillende materialen te testen? In jullie bouwhandleiding stonden twee soorten mogelijke materialen. Is het mogelijk om hiervan af te wijken? Wij zouden bijvoorbeeld het verschil tussen hout en ijzer willen onderzoeken. Verder vroegen wij ons af, of het mogelijk is, om meerdere modellen te testen. Als laatste vroegen wij ons af, wanneer het mogelijk zou zijn om deze proef uit te voeren.
    Wij horen graag van jullie!

    met vriendelijke groet,
    Floris Wichers en Berend Sombroek


  • PWS TU Delft Team

    Beste Floris en Berend, @Floris-W

    Leuk onderwerp! Het is zeker mogelijk om verschillende materialen te testen. Houd er wel rekening mee dat je de vleugel zelf moet ontwerpen: Dit betekent dat je een materiaal moet kiezen wat of door een 3D printer gebruikt kan worden of waaruit je zelf een vleugel kunt vervaardigen. Ijzer is hier niet erg geschikt voor, maar je zou natuurlijk wel op basis van de uitkomsten van je proef met 2 verschillende materialen een uitspraak kunnen doen over wat er zou gebeuren als je ijzer zou hebben gebruikt.

    Je kan meerdere modellen testen tijdens een workshop (exacte datum is nog niet bekend, maar reken op ergens in oktober) of tijdens een PWS middag wanneer ik aanwezig ben.

    Verder nog een kleine opmerking over jullie hoofdvraag: "Wat is de invloed van de vorm en het materiaal van de voorvleugel op zijn werking?"
    Ik denk dat je beter kan of de vorm kan onderzoeken of het materiaal om er zeker van te zijn dat het onderzoek niet te groot wordt. Ook zou ik je het advies willen geven om "op zijn werking" nader te specificeren. Hierdoor maak je het meteen duidelijk voor de lezer waar je precies op gaat testen en waar je onderzoek precies over zal gaan.

    Groetjes,

    Juul



  • Beste Juul,
    Heel erg bedankt voor je reactie! We hebben ervoor gekozen om de invloed van de vorm te testen en niet die van het materiaal. Hiervoor gaan we met een 3D printen het model/de modellen maken. We hebben nog een paar vragen;
    Wat kan er getest worden? Welke factoren worden gemeten tijdens de workshop? Ook vroegen wij ons af wat de voorwaarden zijn waaraan ons model moet voldoen. Als we de verschillen tussen twee modellen willen testen, hoe kunnen wij dit dan het beste doen? Ten slotte hebben we geprobeerd om ons aan te melden voor de PWS middag via de site, maar er zijn nog geen data beschikbaar. Dit is belangrijk omdat het PWS eind November ingeleverd moet worden. Hoe kunnen we ons aanmelden?
    Heel erg bedankt!
    Groetjes, Berend en Floris


  • PWS TU Delft Team

    Beste Berend en Floris, @Floris-W

    De windtunnel die we gebruiken is een kleine zelfgebouwde windtunnel waarmee je de "lift" en "drag" van een profiel onder verschillende hoeken bij verschillende windsnelheden kunt meten. De voorwaarden waaraan je model moet voldoen kun je vinden in de bouwhandleiding van de workshop vleugelprofielen op deze site. Wat vooral erg belangrijk is, is dat het schroefdraad echt heel stevig vastzit aan je model. Het komt namelijk erg vaak voor dat deze loslaat zodra de fan van de windtunnel wordt aangezet.

    Als het goed is kunnen jullie nu wel je aanmelden voor de workshop! En anders kunnen jullie je ook nog aanmelden voor een PWS middag wanneer ik aanwezig ben.

    Groetjes,

    Juul



  • Beste Juul,

    Bedankt! We hebben ons ingeschreven voor de workshop van 28 september en zijn nu aan het kijken wat de mogelijkheden zijn wat betreft het 3D-printen van de vleugel. Op internet zijn wat modellen te vinden maar we weten niet of deze voldoen aan de voorwaarden aangezien er geen schroef in kan. Onderaan hebben we een link geplaatst van een bestand. We vroegen ons af of jij nog tips hebt hiervoor (, ook waar we hem kunnen printen want wij hebben zelf geen printer). Verder hebben we voor ons PWS een interview nodig en vroegen we ons af of het mogelijk is om bij de workshop ook een kort interview te doen met degene die de workshop geeft.

    Bedankt!
    Groetjes, Floris en Berend
    https://www.thingiverse.com/thing:2563275/comments




  • PWS TU Delft Team

    Beste Floris en Berend, @Floris-W
    Inmiddels heb ik jullie al wat informatie doen toekomen via de mail. Hebben jullie inmiddels al een oplossing gevonden voor het 3D printen? Als het profiel eenmaal geprint is kun je een gat van de juiste grootte boren. Ook kun je in een programma als solid works je profiel bewerken, zodat het met een gat geprint wordt.

    Ik zal zelf de workshop geven de 28e en ik vind het geen probleem om dan wat vragen voor jullie interview te beantwoorden.

    Groetjes,

    Juul


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.