Biodiesel uit frituurolie
-
Beste student van de TU Delft,
Wij zijn leerlingen uit het 5 VWO. Aan ons is gevraagd om voor het vak scheikunde biodiesel te maken uit frituurolie op een zo groen mogelijke manier.
Wij maken gebruik van de katalysator NaOH en de stof methanol om dit proces uit te voeren.
Voor het maken van biodiesel hebben we bedacht dat we gebruik maken van een centrifuge en een waterbad tijdens het proces, maar dit is natuurlijk niet groen.
Weet u misschien nog een manier/ werkwijze om op een zo groen mogelijke manier Biodiesel te maken uit frituurolie?We horen graag van u,
Met vriendelijke groet,
Sanne, Anouk, Diana en Stephanie -
@Sanne-Geikens
Hallo meiden,Orginele proef! Leerlingen maken vaker biodiesel maar het maken van biodiesel in een groen process had ik nog niet gezien.
Het handigst is natuurlijk als jullie beginnen met het uitschrijven van het hele proces en welke stappen hierin voorkomen. Ik weet niet of jullie ook kijken naar het verkrijgen van NaOH en methanol op een groene manier. Dat is natuurlijk ook een deelvraag die je kunt stellen en hierin behandelen hoe dit wordt geproduceerd en hoe dit op een groene manier kan.
Voor je centrifuge en waterbad kun je kijken voor alternatieven die niet veel energie gebruiken, zoals de zon je water laten opwarmen of een warmtepomp gebruiken. Wat je wel moet nagaan is de vraag: wil ik het in kleine batch groen maken of wil ik een proces bedenken wat schaalbaar en realistisch is voor de industrie. In dit geval moet je kijken naar het verkrijgen van stroom van wind of zonne-energie. Jullie zouden dan eerst kunnen uitrekenen hoeveel energie je voor het proces nodig gaat hebben en daarna kijken hoe je aan deze energie gaat komen:
- Hoeveel zonne-energie/windenergie moet ik opwekken?
- Kunnen we deze energie krijgen uit een fietsdynamo? (soms bouwen ze hometrainers om om energie op te wekken)
Je zou het ook op een derde manier kunnen doen en dan heb je meer de aanpak van hoe kan ik de CO2 voetafdruk compenseren. Hoeveel bomen moeten we planten om dit te compenseren? Kunnen we CO2 uit de lucht opvangen en deze opslaan? Er is een trend en dat heet CO2-vrije blauwe energieën. In dit geval bereken je de CO2 uitstoot van je energie en compenseer je dit door de opvang van zoveel CO2.
Jullie kunnen eigenlijk om veel verschillende manieren te werk gaan. Wellicht dat jullie alles kunnen belichten en uitrekenen om zo een beeld te krijgen hoeveel je moet werken of compenseren voor het maken van iets groens. Ga gewoon even na wat jullie graag zouden willen in je PWS.
Groetjes,
Sanne