het ontzilten van zeewater



  • Beste meneer/ mevrouw,

    Ik ben Niels de Vries en zit in VWO 5. Ik zit op het Stanislas college Pijnacker. Ik zou graag uw hulp willen bij mijn profielwerkstuk. Ik maak mijn profielonderzoek over het ontzilten van zeewater op verschillende manieren. Wij willen de efficiëntste manieren onderzoeken hoe wij het zout uit het zeewater kunnen halen.
    Ik wil dit onderzoeken omdat als er een goede manier bestaat om zeewater zout te maken we water uit de zee zout kunnen maken en dat water kunnen we dan zuiveren en kunnen we voornamelijk derde wereldlanden voorzien van water. Er is namelijk genoeg water in de zee voor iedereen het is alleen zout water.

    Wij hebben verschillende manieren bedacht om dit experiment uit te voeren. Wij willen het water verdampen. Hierdoor verdampt het zuivere water en de zouten blijven erin zitten. Het verdampte water vangen we op en dat laten we afkoelen en dat is dan zuiver.
    onze tweede manier is omgekeerde osmose, dat houdt in dat we het water met een hoge druk door een membraam pompen. Dat membraam houdt de zouten tegen zodat alleen het water erdoor gaat.
    Als derde willen wij elektrodialyse toepassen. daardoor worden zouten aangetrokken door een opgelegde gelijkstroom. Deze zouten worden dan selectief door membranen geleid waardoor het water en ongeladen opgeloste materialen overblijven.
    De laatste methode is onlangs ontdekt door een student. We maken gebruik van een polymeer dat alleen maar aan zuiver water bindt. Daarna halen we het water uit het polymeer en is het zuiver.
    Bij deze methodes gaan we kijken naar het rendement en de energie die we nodig hebben.

    Wij vroegen ons af of de TU delft ons kan helpen met omgekeerde osmose. Wij hebben de materialen niet op onze school en wij wilden daarom graag vragen of u beschikking heeft tot die materialen en wij ons experiment daar kunnen uitvoeren of dat we een osmose apparaat konden lenen om ons experiment bij ons op school uit te voeren.
    Met vriendelijk groet,

    Niels de Vries
    Vwo 5
    Stanislas college Pijnacker


  • PWS TU Delft admin

    @Niels-de-Vries
    Beste Niels,

    Jullie onderzoek naar ontzilting ziet er goed uit. Gaan jullie alle proeven uitvoeren? Ook de proef met het polymeer?
    Voor het uitlenen of assisteren van een proef met omgekeerde osmose kan ik jullie helaas niet helpen. Ik ben wel even voor jullie op internet gaan zoeken of je hier benodigdheden kunt vinden voor omgekeerde osmose. Hierbij kwam ik toevallig bij een kleine osmose set tegen. Deze is wel betaalbaar voor jullie en zal goed bruikbaar zijn voor jullie onderzoek. Jullie zouden ook nog even op school kunnen navragen of er wat budget is om wat te kopen voor jullie proef. Meeste scholen stellen hier wel een klein budget voor vrij.

    Groetjes,
    Sanne



  • beste @Sanne-Nielsen,

    Ik heb met mijn begeleider gesproken. Hij stelde voor om zelf een osmose apparaat te maken. Ik heb op internet een semi permeabel membraan gevonden. https://www.hekserij.nl/shop/educatief/techniek-materialen/semipermeabel-membraan/. Ik ben nu een opstelling aan het bedenken om een omgekeerd osmose systeem te maken. Heeft u misschien nog ideeen om een goed osmose apparaat te maken.

    groetjes,
    Niels de Vries



  • beste @Sanne-Nielsen,

    Ik ben van plan om alle proeven uit te voeren op school. Ik wil de proef met het polymeer uitvoeren op de zelfde manier als chaitanya karamchedu. Ik hoop dat het lukt. Ik heb zijn patent gevonden en ik ga het volgens de uitleg van het patent doen.

    groetjes Niels de Vries


  • PWS TU Delft admin

    @Niels-de-Vries
    Hoi Niels,

    De beste tip die ik kan geven is het opzoeken van meerdere artikelen waarin ze uitleggen hoe ze een omgekeerde osmose opstelling hebben gemaakt, zoek in het engels voor meer hits in google. Het is belangrijk om na te gaan welke onderdelen het moet bevatten voor de werking van het apparaat en dan verschillen de opstellingen vaak een beetje, maar kun je globaal nagaan of je opstelling compleet is.
    Probeer ook goed in je PWS dan uit te leggen waarom je de opstelling hebt gebouwd zoals je hem hebt gebouwd. Het belangrijkste waar docenten naar kijken, en dat doen zelfs mijn professoren nu bij mij, is hoe je beargumenteerd waarom je iets doet. Probeer zoveel mogelijk je denkstappen en beslissingen neer te zetten en hierbij uitleg te geven.

    Groetjes,
    Sanne


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.