Aanpassingen van vliegtuigmotoren



  • Wij kijken met ons PWS hoe we de overlast van vogels rondom schiphol kunnen beperken. Met alleen de ecologie kant achten wij dit onmogelijk door de grote diversiteit van niches bij vogels. Als we het voor de ene vogelsoort ongeschikt maken, vind een andere vogelsoort dat weer fijn. Zo blijven er dus vogels rondom de luchthaven. Wij vroegen ons af of er onderzoek gedaan wordt met het vogelvriendelijk maken van vliegtuigmotoren. Als we dan zorgen dat een bepaalde soort niet meer in de motor kan kunnen wij het voor deze soort optimaal maken. Zo is er geen gevaar meer voor birdstrikes.

    Mvg,
    Menno den Uijl en Joeri Verheul


  • PWS TU Delft Team

    Beste Menno en Joeri, @Menno-den-Uijl

    Jullie gedachtegang is mij niet helemaal duidelijk;
    Waar doelen jullie op als jullie het hebben over "het beperken van overlast van vogels rondom schiphol met alleen de ecologie kant"? In jullie derde zin hebben jullie het over "het voor de ene vogelsoort ongeschikt maken"; Slaat "het" in deze zin op Schiphol? Hoe zouden jullie Schiphol ongeschikt willen maken voor vogels waarbij het fijn is voor een andere vogelsoort??

    De motor van een groot passagiersvliegtuig zuigt lucht aan. Door deze enorme zuigkracht wordt niet alleen lucht aangezogen maar kunnen ook objecten, zoals vogels, in de motor gezogen worden. Afhankelijk van de afstand en de massa (en in het geval van een vogel ook zijn capaciteit om weerstand te bieden) wordt het object in de motor gezogen. Dit betekent dat de oorzaak ligt bij het feit dat de motor een zuigkracht levert. Dit principe veranderen om een bird strike te voorkomen is te ingewikkeld voor een PWS.
    Ook een gaas of iets dergelijks voor de motor zou alsnog de vogel aantrekken. Het voordeel is wel dat je motor geen schade oploopt. Ik denk dat het lastig is om dit tot een succes uit te denken maar jullie kunnen natuurlijk altijd een middag brainstormen en daarna besluiten om met dit idee door te gaan of niet.

    Een soort gelijke oplossing voor propeller vliegtuigen is wellicht wat simpeler : Zoals jullie weten zit een fan voor op je bureau die lucht blaast in een soort kooi, zodat je je niet per ongeluk kan bezeren als hij aanstaat. Zo een kooi zouden jullie ook kunnen uitdenken voor een propeller vliegtuig. Op deze manier zijn de propellers beschermd tegen birdstrikes en zijn de vogels ook beschermd tegen de propeller!

    Heel veel succes,

    Juul



  • Beste Juul,

    Bedankt voor je snelle reactie, en sorry voor mijn iets wat latere reactie....

    De vogeloverlast kun je natuurlijk oplossen om het terrein zo ongunstig mogelijk te maken voor vogelsoorten. Met de ecologie kant willen we kijken waarom de vogels rondom schiphol zijn en qua gedrag enzo. Het probleem is dat als je het gras kort houdt vooral grasetende soorten aantrekt en als je het gras laat groeien vooral zangvogels aantrekt. Dit bedoelde wij daarmee.

    Wij vroegen ons af of er vanuit een universiteit onderzoek wordt gedaan om de impact van vogelaanvaringen in de lucht te voorkomen. Dat was de voornaamste vraag vanuit ons.

    Wat betreft de oplossing voor een propeller vliegtuig is het een goede oplossing. Alleen is de vraag of dit stuk kooi eromheen het vliegtuig niet topzwaar maakt. En het aantal vluchten met propellorvliegtuigen ligt heel erg laag. Als je het gaas op de vlakken van de kooi van een bepaalde diameter maakt kunnen we het gaas dus voor speciale soorten maken die er niet door heen passen en dan kun je voor die speciale soorten het habitat maken.

    Voor helikopters zal de oplossing vergelijkbaar zijn.

    Alvast bedankt voor je antwoord.

    Mvg,
    Menno den Uijl en Joeri Verheul


  • PWS TU Delft Team

    Ha Menno en Joeri, @Menno-den-Uijl

    Ik zal jullie vraag na het weekend beantwoorden.

    Groetjes,

    Juul


  • PWS TU Delft Team

    Beste Menno en Joeri, @Menno-den-Uijl

    Als je meer zou willen weten over onderzoek naar bird strikes raad ik jullie aan eens in het engels op google Scholar te zoeken. Zover ik weet worden vogelaanvaringen op dit moment alleen voorkomen door de vogels rondom schiphol af te schieten of af te schrikken middels schoten.

    Uiteraard zal een kooi constructie of iets dergelijks om een propeller heel veel verschillende aspecten van het vliegtuig veranderen. Niet alleen "weight and balance" zoals jullie zelf al noemden, maar ook "handeling" en weerstand om nog 2 dingen te noemen. Deze effecten zouden dan voor jullie zijn om te onderzoeken en eventueel op te lossen!

    Succes!


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.