Liftkracht van vleugel



  • Geachte lezer,

    Wij willen ons profielwerkstuk doen over het verband tussen liftkracht en het profiel van de vleugel/invalshoek. Om dit te beantwoorden wouden wij graag meedoen aan het wintunnel onderzoek dat jullie school aanbied, ook komen we volgende week 13 oktober naar de workshop. Toch hadden wij nog wat vragen; Hoeveel vleugels/profielen hebben jullie zelf klaar staan, waar zijn deze van gemaakt en wat/hoe wat wordt er precies gemeten?

    Mvg, Daan en Laurens

    ps. Tips over deelvragen/aanpak van het werkstuk worden erg op prijs gesteld :p



  • Hallo Juul,

    Bedankt voor het reageren! We vroegen ons wel af waar we het beste de vleugel van kunnen maken, geëxecuteerd polystyreen is namelijk erg duur en we moeten vier vleugels maken, dus we vroegen ons af of een frame van houd met bijv. strak plastic folie er omheen zou kunnen of is dat te zwaar? Ook moesten we van de leraar vleugels maken die even zwaar zijn, zouden we bij wijze van spreken dan een zakje zand in het midden van de vleugel maken om te zorgen dat het een bepaal gewicht wordt, of beïnvloed dit de proef te veel?
    We komen waarschijnlijk even naar de workshop volgende week door een tip van een leraar.

    Bij voorbaat dank,
    Daan en Laurens


  • PWS TU Delft Team

    Hoi Daan en Laurens,

    Leuk onderwerp! Als ik het goed begrijp willen jullie onderzoeken hoe de lift verandert bij verschillende invalshoeken voor verschillende vleugelprofielen. Tip voor de aanpak: Probeer dit netjes en specefiek te formuleren in de hoofdvraag. Vervolgens moeten alle deelvragen samen antwoord geven op de hoofdvraag. Check voor een uitgebreide uitleg over de aanpak en meer tips de volgende link: http://profielwerkstuk.tudelft.nl/stappenplan/#

    13 oktober is er een PWS middag wat inhoud dat je vragen die bijvoorbeeld lastig te stellen zijn via het forum persoonlijk aan een student kunt vragen. Hoewel jullie natuurlijk altijd welkom zijn, denk ik dat jullie op dit moment voldoende hebben aan het forum.

    Voor de workshop op 14 november gebruiken we een nieuwe windtunnel waar we helaas geen modellen voor klaar hebben staan. Willen jullie deelnemen aan de workshop dan zullen jullie dus zelf je model moeten maken volgens deze bouwhandleiding: http://profielwerkstuk.tudelft.nl/wpcontent/uploads/2016/09/Vleugelprofielenworkshop-Bouwhandleiding-Versie-3.pdf

    Succes!

    Juul


  • PWS TU Delft Team

    Hoi Daan en Laurens,

    Jullie kunnen je vleugel zeker ook van hout maken! Ik raad jullie aan balsa hout te gebruiken. Dit wordt door veel modelbouwers gebruikt, omdat het makkelijk te bewerken is.

    Aangezien jullie vleugel niet hoeft "op te stijgen" en jullie alleen willen onderzoeken hoe de lift verandert zou ik me niet zo een zorgen maken over het gewicht. Je kunt de vleugel gewoon uit een stuk maken.

    Een zakje zand aan de vleugel hangen zal de resultaten inderdaad te veel beïnvloeden. Kunnen jullie misschien uitleggen met welk doel jullie leraar wil dat de vleugels even zwaar zijn? Ik denk dat ik jullie dan beter kan helpen.

    Grt.
    Juul



  • Hoi Juul,

    We hadden nog een vraag, we zouden graag meerdere vleugel profielen willen testen, eentje van ons zelf én eentje van julie, is dit mogelijk. In de bouwhandleiding staat ook dat je eps piepschuim moet gebruiken, is xps piepschuim ook goed.

    Mvg Laurens en Daan

    PS. we hebben geprobeerd aan te melden maar steeds geen bevestiging gekregen, we vroegen ons dus af of deze is doorgekomen.


  • PWS TU Delft Team

    Ha Daan en Laurens,

    wij hebben zelf helaas geen vleugelprofielen beschikbaar, maar meerdere eigen profielen testen is wel mogelijk. XPS piepschuim is ook prima! Verder zal ik even kijken of jullie aanmelding door is gekomen.

    Groetjes,

    Juul



  • Hee Juul,

    Volgens mij is onze aanmelding nu gelukt en komen we 15 november naar de workshop.
    Wij hadden alleen nog een vraag op welke manieren je een vleugelprofiel uit bijv. piepschuim kan maken. Onze school heeft geen groot genoeg gloeidraad om de vleugel zo te snijden.

    Weet jij op welke andere manieren je (makkelijk) een vleugelprofiel kan maken.

    Bedankt alvast,

    groetjes laurens en daan


  • PWS TU Delft Team

    Ha Laurens en Daan,

    Ik zag jullie inderdaad tussen de aanmeldingen staan. Jullie kunnen ook een vleugelprofiel uit balsahout maken. Check even deze post hoe je dat handig aanpakt.

    Groetjes,

    Juul



  • hee Juul,

    we hadden nog 2 vraagjes.

    • als we alleen het effect van de invalshoek willen testen op de liftkracht, hoe hoog(dik) zouden we ons vleugelprofiel dan het beste kunnen maken.

    dit stond op het bouwplan.

    (De dikte van het profiel is zelf te kiezen, net als de vorm. Het theoretische maximum is hiervoor
    240mm, maar dit zal een heel “vreemd” profiel opleveren. Denk bij de vorm goed na over wat
    jullie willen testen aangezien deze een hoop invloed heeft op het gedrag van het profiel in de
    windtunnel.)

    • Hoe kan je het beste 2 xps platen aan elkaar lijmen?

    groetjes laurens en daan



  • Beste Juul,

    Het was kei gezellig gister, maar we hebben nog een vraagje.
    Als de vleugel stallt, wordt de liftkracht dan gelijk negatief, of wordt het al stallen genoemd als de liftkracht van de vleugel lager is dan de liftkracht van de vleugel van een voorgaande hoek.

    Mvg,
    Daan en Laurens.


  • PWS TU Delft Team

    Hoi Daan en Laurens,

    leuk dat jullie het zo gezellig vonden!
    De vleugel is overtrokken ("gestallt") op het moment dat de lift minder wordt naarmate je de angle of attack vergroot. De lift is maximaal bij de "critical angle of attack" en daarna is de vleugel overtrokken. (het laatste genoemde van jullie uitleg dus). Het effect van de stall is dat de lift minder wordt (NIET NUL) waardoor deze niet meer even groot is aan de "weight". Hierdoor zal het vliegtuig dalen in een nose up positie.
    Deze critical angle of attack zou in theorie in de windtunnel hetzelfde moeten zijn voor iedere windsnelheid.

    In de praktijk heb je motoren die thrust leveren. Bij een positieve angle of attack en dus ook de critical angle of attack kan je deze thrust ontbinden in een component loodrecht omhoog en recht naar voren. De component omhoog zorgt voor een bijdrage aan de lift waardoor je het effect van de stall pas bij een hogere angle of attack zal ervaren.

    Groetjes,

    Juul


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.