Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

Technasium project - doorbuiging berekenen

Overige Vragen
    2
    2
    2385
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • N
      NielsV5B
      voor het laatst aangepast door

Wij zijn bezig met een project bij het Technasium waarbij wij de opdracht hebben gekregen om een voetbalveld te ontwerpen waarop geswitcht kan worden tussen natuurlijk gras en kunstgras.
      Wij willen een verwijderbare constructie over het natuurlijke gras heen bouwen waarop een kunstgras mat uitgerold kan worden.
      Wij willen palen in het veld laten zakken en daaroverheen balken leggen. Daarop komen dan platen te liggen waarop het kunstgras komt.
      Nu willen wij berekenen hoeveel de platen doorbuigen als er een persoon overheen rent.

De formules die wij hebben kunnen vinden zijn die voor een plaat die onder 2 van de 4 zijdes wordt ondersteund of die alleen op palen staat.

Aangezien wij de platen aan 4 kanten op balken leggen, zijn deze formules niet van toepassing.

Hier een eenvoudige tekening van de constructie:
      Zijaanzicht:
      0_1513863969937_upload-ec3e8f53-128c-42a8-b547-9f87e0ae76c4
      Bovenaanzicht:
      0_1513863962298_upload-d89b24fa-52f2-479e-83f6-cdfd7fa97108

Kan iemand mij verder helpen met een geschikte formule of een ander advies?

Niels,
      Technasium leerling VWO 5

1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • Pauline JanssenP
        Pauline Janssen
        voor het laatst aangepast door

@NielsV5B Beste Niels,

Wat een leuk PWS onderwerp heb je gekozen! Ambitieus is het wel, de doorbuiging berekenen van een ligger op 2 steunpunten is al gevorderde mechanica (Onderdeel van het vak Constructie Mechanica 3 in de bachelor Civiele Techniek). De doorbuiging (in z-richting) berekenen van een plaat (en dus in 2 richtingen, x en y), is niet niks. Maar waarschijnlijk laat je je niet uit het veld slaan door een uitdaging! Google eens op 'Vergeet mij nietjes mechanica'. Je krijgt allerlei standaard situaties van een ligger die op verschillende manieren is opgelegd en belast. De doorbuiging wordt gegeven door de letter 'w'. Kijk eens of je hier verder mee komt!

Om veel rekenwerk te omzeilen zou je ook kunnen kijken naar het programma 'Matrixframe'. Dit is een computerprogramma waarmee je een constructie kunt doorrekenen. Het is een redelijk groot programma voor op je computer, maar ik denk dat het wel de moeite waard is om te downloaden.

Ik hoop dat je hier al wat mee verder komt, ik hoor graag of je er iets aan hebt! Succes!

Groetjes Pauline

1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
        • First post
          Last post
        Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors