Systeem voor het ombouwen van een auto



  • Hallo,

    Wij zijn een 3 leerlingen van SSG Nehalennia te Middelburg, wij zijn momenteel, zoals de titel al aangeeft, bezig met het ontwerpen van een systeem voor het ombouwen van een benzine auto naar een elektrische auto. Hierbij maken wij gebruik van meerdere reacties. Deze reacties moeten natuurlijk ergens plaatsvinden, maar onze vraag is: Hoe bepalen we welke omstandigheden het beste zijn voor de reactie en van welke materialen het reactievat gemaakt moet zijn?.

    Een voorbeeld is de synthese van waterstofperoxide, er is natuurlijk genoeg over te vinden op het internet, maar wij hebben moeite met het beantwoorden van bovenstaande vragen.

    Het zou heel fijn zijn als jullie ons hier mee zouden kunnen helpen.

    Met vriendelijke groet,

    Jasper IJdema, Pepijn Harsveldt en Jarco Verkuil


  • PWS TU Delft admin

    @Jarco
    Beste Jasper, Pepijn en Jarco,

    Zouden jullie een iets uitgebreidere uitleg kunnen geven? Ik heb namelijk een paar vragen voor jullie, omdat jullie verhaal niet helemaal duidelijk is.

    Een elektrische auto is redelijk algemeen. Wat voor energie drager hadden jullie in gedachte? Elektriciteit uit een batterij, uit waterstof of uit mierenzuur? Of willen jullie met een verbrandingsmotor elektriciteit opwekken en gebruik maken van elektrische motoren?

    Daarna hebben jullie het over reacties. Vinden deze plaats in de auto? Willen jullie een reactievat in de auto? Aan wat voor reacties denken jullie?

    Groetjes,
    Sanne



  • Beste Sanne,

    Als energie drager gebruiken we een accu en deze energie gebruiken we weer bij sommige processen. Uiteindelijk is het doel van ons proces om een brandstof te krijgen, hydrazine. En die gebruiken we voor de verbrandingsmotor. Voor het verkrijgen van de stoffen, moeten er verschillende processen eerst plaats vinden. Ons plan is om deze reacties in de auto te laten gebeuren, dus er moeten verschillende reactievaten komen.

    Wij maken gebruik van de volgende reacties:

    • Synthese van waterstofperoxide
    • Synthese van distikstoftetraoxide
    • Synthese van Hydrazine
    • Synthese van Ammonia (Haber-proces)

    Wij hebben genoeg informatie kunnen vinden om te kunnen beschrijven hoe deze reacties gaan en welke katalysator eventueel nodig is. Maar waar wij moeite mee hebben, zoals in het eerste bericht staat, is hoe we moeten bepalen van welk materiaal de reactievaten moeten worden gemaakt en wat de ideale omstandigheden zijn voor een reactie.

    Met vriendelijke groet,

    Jasper, Pepijn en Jarco


  • PWS TU Delft admin

    Hoi @Jarco,

    Okee ik begrijp jullie project nu iets beter. Is er een reden waarom jullie de reactie in de auto willen laten plaatsvinden?

    Het is namelijk niet logisch om het hele proces in de auto te laten plaatsvinden om een paar redenen:

    • de reactievaten in de auto zullen erg groot zijn. Heb je wel genoeg ruimte in de auto hiervoor?
    • omdat je de brandstof in de auto maakt moet je zware systemen meenemen. Waardoor je auto zwaarder wordt dan normaal en meer brandstof gebruikt.
    • Is het niet efficiënter om gewoon op de accu te rijden omdat deze zich toch in de auto bevind. Als je het eerst gaat omzetten in iets anders dan heb je bij elke reactie stap verlies en uiteindelijk hebben verbrandingsmotoren naar een efficiëntie van 30%.

    Er zijn al ideeën om een bus op hydrazine te laten rijden, maar hierbij is de bedoeling dat je de hydrazine gewoon tankt. Deze hydrazine wordt opgewekt door gelijk zon- of windenergie om te zetten in de hydrazine en die kun je daarna makkelijk transporteren via pijpleiding.
    Is het niet een idee dat jullie wel het hele systeem van het maken van de hydrazine en het rijden van de auto in jullie project doen maar het niet allemaal in de auto laten plaatsvinden?

    groetjes,
    Sanne


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.