Praktisch onderzoek supergeleiding
-
Hallo,
Voor ons PWS over supergeleiding zouden wij zelf een supergeleider willen maken. Op internet hebben wij al wel een beetje gekeken naar wat er allemaal voor mogelijkheden zijn, maar voor zover wij weten zijn er veel al giftige stoffen nodig. Nu is onze vraag of jullie ons misschien konden helpen aan een recept zonder giftige stoffen, zodat wij de supergeleider op school kunnen maken.
Bij voorbaat dank!
Met vriendelijke groet,
Anouk Giezen
-
Beste @AnoukGiezen,
Erg cool! Ik denk alleen, na wat onderzoek op internet, dat de YBCO (Yttrium-barium-koperoxide) de meest gangbare (hoge-temperatuur)supergeleider is om zelf te maken. Het probleem van deze supergeleider is het feit dat deze Barium Carbonaat nodig heeft bij de productie. Deze stof is inderdaad giftig. Dus dat is een probleem.
Bij jullie op school mag er sowieso niet gewerkt worden met giftige stoffen?Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra bedankt voor de reactie! We hebben nu een supergeleider besteld. Nu is onze volgende vraag : hoe kunnen we het beste de kritische temperatuur van de supergeleider bepalen?
Met vriendelijke groet,
Anouk Giezen
-
Beste @AnoukGiezen11,
Dit kan op meerdere manieren. De meest gangbare is denk ik door gebruik te maken van het Meissner-effect/Flux pinning. Je koelt (hoe?) de supergeleider af met daarboven een magneetje. Als de supergeleider onder zn kritische punt komt, zal het magneetje blijven zweven. Daarna laat je deze weer opwarmen totdat het magneetje neervalt. Dat is de kritische temperatuur. Maar natuurlijk moet je wel de temperatuur van de supergeleider weten te monitoren. Heb je al nagedacht hoe je dat wilt gaan doen? Dit kan niet met een normale thermometer.
Misschien vind je het trouwens ook wel interessant om naar de workshop supergeleiding te komen deze zal, mits genoeg animo, plaatsvinden op 11 en 18 december. Het is een erg interessante middag en volgens mij erg nuttig voor iedereen die een PWS doet over supergeleiding!
Ik hoor graag van jullie.Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
We hebben voor ons praktische deel voor ons PWS een ybco supergeleider gekocht. Nu hebben we voor ons experiment ook vloeibaar stikstof nodig, maar helaas heeft onze school dit niet en is het voor hun ook niet mogelijk om te bestellen. Kunnen wij ons praktisch experiment uitvoeren bij jullie op de TU Delft.
Daarnaast zagen wij op internet iets staan over geleidende lijm/zilverlijm. Weet jij hier meer van en hebben we dit nodig voor ons praktisch onderzoek.
Groetjes Anouk -
@AnoukGiezen11
Beste Anouk,Wij hebben stikstof ja, wat wil je nou precies testen? De temperatuur meting kan niet omdat we geen thermokoppel hebben. Wat heb je gelezen over geleidende lijm en waarom zou je het willen gebruiken?
Groetjes,
Thom