Uitslag flaps en rudder/testen in windtunnel/productie onderdelen



  • Beste student van de TU Delf,

    Voor ons PWS zijn wij een RC vliegtuigje aan het ontwerpen dat zo efficient mogelijk vliegt. Wij hebben al een romp en een vleugel ontworpen maar wij vragen ons af hoe de uitslag van flaps op de verticale as en de uitslag van het roer op de horizontale as invloed hebben op de vliegrichting. Is er een manier waarop dit nauwkeurig en theoretisch bepaald kan worden?

    Daarnaast vroegen wij ons af of het mogelijk zou zijn om ons model (van 165 cm bij 100 cm) in een windtunnel te testen. Ik zag al dat de Low Turbulence Tunnel in het Low Speed Laboratory daarvoor geschikt zou kunnen zijn, maar ik weet niet of dat ook voor ons toegankelijk is.

    Verder hebben wij ook problemen met het daadwerkelijk bouwen van het model. De vleugel en de romp hebben allebei redelijk complexe vormen en zijn daarom moeilijk met balsahout en hars na te maken. Daarbij zijn het laten uitfresen of 3D printen van het model erg duur. Hebben jullie hier misschien aanwijzingen voor?

    Groeten,

    Floris van de Grift en Hugo van Dijk


  • PWS TU Delft Team

    Beste Floris en Hugo, @Floris
    De flaps en het roer zijn eigenlijk kleine vleugels op zich. De kracht die erop werkt ten gevolge van de lucht die eromheen stroomt kun je berekenen aan de hand van de lift formule. Door de flaps en het roer onder een hoek te zetten verander je de aanvalshoek. Hierdoor zal de lift coëfficiënt in de lift formule veranderen en verandert de grootte van de kracht/lift.
    Ik neem aan dat jullie zelf een vorm bedacht hebben en de lift coëfficiënten niet weten. Jullie zullen deze dus moeten bepalen in een windtunnel.

    Jullie kunnen jullie model in onze windtunnel beschikbaar voor scholieren testen mits het voldoet aan de bouwhandleiding op deze website.

    Succes!

    Juul


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.