PWS Brugconstructies defensie
-
Hoi,
Wij, Thijmen en ik, zitten in 6VWO en doen ons PWS over brugconstructies binnen defensie. Wij zijn nu bij het punt aangekomen dat we de krachten die op bruggen werken theoretisch willen uitwerken. Onze vraag aan u is , welke krachten er op een brug spelen en welke bronnen wij zouden kunnen gebruiken om er nog meer over te weten te komen.
-
Beste Hans en Thijmen, @Hans1999
Leuk dat jullie je PWS over brugconstructies doen! Hebben jullie al hoofd- en deelvragen? Belastingen op een constructie zijn te verdelen in meerdere soorten. Met name de permanente en variabele belastingen zijn belangrijk. Permanente belasting is het eigen gewicht van de constructie. Bij variabele belasting moet je denken aan weersomstandigheden (regen, wind, sneeuw) en aan verkeersbelasting (personen, auto's, vrachtwagens). Maar ook variabel zijn de interne belastingen: denk aan inkrimping door temperatuurverschillen.
In extreme gevallen krijgt de constructie te maken met bijzondere belastingen, bijvoorbeeld een aardbeving, brand, aanrijding of overstroming.Redelijk simpel staat hier uitgelegd wat ik hier boven ook al vertel. In deze presentatie wordt ook het één en ander uitgelegd. Ga er eens mee aan de slag en kijk hoe ver je komt!
Hier is nog een voorbeeld te zien van een constructieberekening. Ga dit niet uitspitten, maar kijk er eens naar om een beeld te krijgen van hoe zo'n constructie nou doorgerekend wordt! Hier zie je ook de 'NEN-normen' terugkomen, zoek eens op wat dit precies inhoudt! Deze normen zijn onmisbaar bij het doorrekenen van een constructie.
Ik hoor graag of jullie hier al iets verder mee komen!
Groetjes Pauline
PS. Op woensdag 29 november vindt de bruggenworkshop plaats, als jullie interesse hebben kan je je via deze link aanmelden!
-
Beste @Hans1999 ,
Hadden jullie je al aangemeld voor de workshop Bruggen van woensdag 29 november? Er zijn een paar aanmeldingen misgegaan via het aanmeldformulier, dus vandaar dat ik het nog een keer vraag.
Misschien tot volgende week!
Groetjes Pauline