PWS vliegtuigvleugel



  • Hallo,

    Wij zijn Stijn en Jelmer en wij zitten in ons vijfde leerjaar op het gymnasium Camphusianum in Gorinchem. Wij zaten te denken aan een PWS over vliegtuigen en in het specifiek de vliegtuigvleugels. Graag zouden wij willen weten of het mogelijk is een vliegtuigvleugel(s) te maken en of deze dan eventueel te testen valt. Dit omdat wij op verschillende fora hadden gelezen dat u bij uw workshop deze mogelijkheid bood.

    Bij voorbaat dank voor uw respons.

    Met vriendelijk groet, Stijn van Zoggel en Jelmer van Os



  • Beste Stijn en Jelmer,

    Dit kan zeker, ik zal in november van dit jaar een workshop organiseren. Je kunt je interesse alvast aangeven via het interesse formulier: http://profielwerkstuk.tudelft.nl/praktisch-deel/workshop/windtunnel/

    Hebben jullie al een idee wat voor vleugelprofielen jullie specifiek willen onderzoeken?

    Grt. Wouter



  • Beste Wouter,

    Het zou ons erg leuk lijken om een aantal verschillende vleugels te maken met verschillende vormen (bol, vlak etc.) en vervolgens de effecten van de vormvariëteit te meten en bepalen. Is dit testbaar?

    Met vriendelijke groet,

    Stijn en Jelmer



  • Hallo jongens,

    Dit kan zeker! Ik ga in september een nieuwe opstelling maken, dus de afmetingen in de bouwhandleiding die je vindt op de website zijn niet langer correct. Tegen de tijd dat ik meer informatie heb, zal ik jullie dit laten weten. Je kunt wel alvast gaan nadenken over 2 of 3 verschillende vleugelprofielen.

    Let op trouwens: een vleugel is wat anders dan een vleugelprofiel. Deze laatste is een 2D dwarsdoorsnede van een vleugel.

    Hoe staat het met de structuur van jullie onderzoek? Hebben jullie al hoofd- en deelvragen?

    Grt. Wouter



  • Beste Wouter,

    Excuus voor het wederom late antwoord. Wij hebben gekozen om toch een ander PWS onderwerp te nemen, namelijk over een waterraket. Nu zouden wij graag willen weten of u weet hoe een cw-waarde van een bepaalde waterraket berekend/bepaald kan worden of dat het eventueel mogelijk is deze te bepalen in een windtunnel.

    Met vriendelijke groet,
    Stijn van Zoggel



  • Beste Stijn en Jelmer,

    Hoop dat jullie een goede vakantie gehad hebben! Ik ga in de laatste week van september aan de nieuwe opstelling werken. Dan weet ik wat de afmetingen moeten zijn voor jullie profielen. De vleugelbolling (ik neem aan dat je de voorkant van de vleugel bedoelt) heeft zeker effect op de liftkracht. Zoek maar eens op de vleugels van de Duitse bommenwerpers in WOII.

    De prognose is dat er in november een workshop plaatsvindt. Als jullie het interesse formulier hebben ingevuld op de website, krijgen jullie daar tijdig bericht van!

    Grt. Wouter



  • Beste Wouter,

    Onze excuses voor het ontzettend late antwoord. In verband met vakantie hebben wij niet echt meer kunnen overleggen over ons PWS. Wij zijn net met onze leraar samengeweest en onze potentiële hoofdvraag is nu: Wat is het verband tussen vleugelbolling en liftkracht op een vliegtuig? Omdat wij nog niet zeker weten of dit meetbaar zal kunnen zijn en of we bij uw windtunnel terecht kunnen, kunnen wij nog geen echte deelvragen gaan opstellen.
    Graag horen we van u!

    Met vriendelijke groet,
    Stijn van Zoggel en Jelmer van Os


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.