automatische Bieropener
-
Hallo,
ik wil met mijn profielwerkstuk een automatische bieropener maken. het idee is dat je hier je bierflesje inzet en door en druksensor wordt een krachtbron geactiveerd die d.m.v. een hefboom een kroonkurk opent.
alleen heb ik nu het probleem dat ik eigenlijk geen idee heb hoeveel kracht er nodig is om deze kroonkurk te openen en hoe ik die hefboom hierin kan verwerken en hoe deze te maken waardoor die wel genoeg kracht heeft om een kroonkurk te openen..
iemand een goede oplossing voor de krachtbron en hefboom?
alvast bedankt !groetjes Stijn
-
Hee @Stijn1604,
Inderdaad een zeer goede vraag! Wat je kunt doen: de bieropener op de kroonkurk zetten, met een touwtje vastmaken om een asje. Vervolgens ga je gewicht aan het touwtje hangen (een bekertje met steeds meer zand bijvoorbeeld). Blijf gewicht toevoegen tot de bierdop er af gaat. Weeg vervolgens het gewicht en vermenigvuldig met de zwaartekracht versnelling (9.81), dit is de benodigde kracht MET DE AANWEZIGE HEFBOOM. Nu weet je dus het benodigde moment om het dopje open te maken. Hier kun je in je opstelling mee variëren.
Als je toch een druksensor gaat gebruiken en dus waarschijnlijk een Arduino kun je hier ook een servomotor of stepper motor op aansluiten.
Groetjes,
Midas