Orkaanbestendig bouwen
-
Beste meneer/mevrouw,
Dit jaar zijn ook wij bezig met het PWS. Wij zijn Maaike, Hedwig en Marlien en we zitten in klas 6. Ons profielwerkstuk gaat over orkaanbestendig bouwen op Sint Maarten. Wij vroegen ons af of de TU Delft zich ook bezig houdt met het bouwen van orkaanbestendige woningen en zo ja, welke ontwikkelingen er zijn.
Onze deelvragen tot nu toe zijn:
Fysisch:
- Hoe ontstaat een orkaan?
- Op wat voor manier worden huizen verwoest door een orkaan?
Hierbij denken we bijvoorbeeld aan rondslingerende objecten, zware regenval (wateroverlast), wind.*
Bouwkundig:
-
Welke technieken worden momenteel gebruikt om een orkaanbestendig huis te bouwen en welke ontwikkelingen zijn er op dit gebied?
-
Van welk materiaal zijn de woningen op dit moment gebouwd op Sint-Maarten?
Sociaal-economisch:
-
Hoeveel geld kan een inwoner van Sint Maarten gemiddeld besteden aan een huis? (Wat is het BBP?)
-
Hoe groot zijn de gezinnen op Sint Maarten?
Wij gaan gebruik maken van de ontwerpcyclus. Bij stap 5, het ontwerp realiseren, dachten wij aan een 3D tekensoftware en aan het maken van een maquette. Wat raadt u ons aan?
En wat is uw mening over ons plan?
Verder hebben we nog twee specifieke vragen:- Hoe maak je de fundering van een huis bestand tegen de te verwachte regenval?
- Hoe ga je om met de drukverschillen die in en rondom het huis ontstaan door de enorme windsnelheden?
Met vriendelijke groeten,
Maaike, Hedwig en Marlien -
Ps: u kunt ons ook bereiken op het e-mailadres: marlienswarte@icloud.com
-
Beste @Marlien , Maaike en Hedwig,
De deelvragen zien er prima uit. Wat is jullie hoofdvraag? Ik zal jullie vragen even op een rijtje beantwoorden:
-
Op de TU Delft zijn er waarschijnlijk master studenten aan het afstuderen op orkaanbestendig bouwen. Daar hebben wij, PWS TU Delft als onderdeel van het Science Centre, geen contact mee. Mochten jullie uiteindelijk ergens niet uit komen of vragen hebben voor zo iemand, zou ik kunnen proberen jullie in contact te brengen met een afstuderende student op aardbevingsbestendig bouwen. Dat is een iets voor een latere fase denk ik, eerst even zelf proberen ;)
-
Een huis 3D tekensoftware klinkt goed, maar vergis je er niet in de hoeveelheid tijd die zoiets kost! Probeer eerst het theoretische deel af te ronden, dan kan je altijd nog kijken of er tijd is voor zo'n digitale tekening! Een maquette is ook veel werk, maar dit is misschien wat makkelijker te realiseren (je hoeft namelijk niet uit te zoeken hoe het programma werkt). Ook hiervoor geldt dat ik me eerst zou focussen op de theorie!
-
Verder vind ik jullie plan goed, misschien kunnen jullie nog meer deelvragen opstellen met betrekking tot het bouwkundige deel? Bijvoorbeeld: welke krachten werken er op een huis tijdens een orkaan? Jullie specifieke vragen zouden hier ook goed bij aansluiten, en deze zou ik zeker weten in het PWS doen!
Groetjes Pauline
-
-
Beste Pauline Janssen,
Erg bedankt voor de reactie.
Onze onderzoeksvraag is: "Hoe kunnen orkaanbestendige woningen gebouwd worden die geschikt zijn voor op Sint Maarten?"Groetjes,
Marlien -
-
@Marlien , Ik ben zelf op dit moment in gesprek met o.a. de minister president van Sint Maarten i.v.m. het bouwen van orkaan bestendige woningen.
Hiervoor heb ik inmiddels een woning ontwikkeld waarvan ik denk dat deze orkaan bestendig is, niet alleen orkaan bestendig bouwen is de vraag, het moet ook nog leefbaar zijn, denk daarbij aan isolatie (binnen moet het koel blijven) en aan de schade die bij dergelijke woningen kunnen ontstaan als gevolg van het water wat veelal naar binne komt etc etc.
Aan al deze dingen hebben wij gedacht, als je het interesant vind om eens er over te praten dan kan je mij altijd bellen.
Ik vind het namelijk een zeer interesant onderwerp.
www.schadeking.nl -
Beste @Jeroen-Bolier,
Super leuk om te horen!
U hoort nog van ons.Met vriendelijke groet,
Marlien Swarte