PWS magneetzweeftrein

• Hallo,

Wij zijn 3 leerlingen uit 5 gymnasium en zijn bezig met een profielwerkstuk over magneetzweeftreinen. We vroegen ons af of het mogelijk is om een magneetzweeftrein te bouwen met aan de boven- en onderkant magneten om de trein aan te drijven, in tegenstelling tot een normale zweeftrein met alleen aandrijving aan de onderkant. Hoe denken jullie hierover? En is het eventueel mogelijk dit op de TU uit te voeren?

Alvast bedankt

Groeten,
    Tomas, Louis en Jurjan

• PWS TU Delft Team

Beste @Tomas,

Ik denk dat dit wel mogelijk is, alleen vraag ik me af wat de meerwaarde is van een extra baan. Als je bijvoorbeeld een magneetzweeftrein zou maken gebaseerd op een supergeleider, dan zal deze stabiel zweven boven één magneetbaan. Dus een tweede baan lijkt mij snel overbodig, zeker als je de kosten van de extra baan meeneemt.
    Op de TU kunnen we zeker een magneetbaan in elkaar zetten, ik ben zelf bezig met het maken van een magneetbaan die makkelijk in en uit elkaar te halen valt. Daarmee zou je het in principe ook kunnen proberen, maar als jezelf iets wilt bouwen snap ik dat ook wel.
    Hoe ben je trouwens op het idee gekomen voor 2 magneetbanen? Ik hoor graag van je.

Groetjes,

Thom

• Bedankt voor de snelle reactie!

Wij kwamen op dit idee omdat we ons afvroegen of wij op die manier de versnelling en/of topsnelheid zouden kunnen verbeteren. En vervolgens te kijken of we dit principe zouden kunnen toepassen en een magneetzweefmetro- in plaats van trein te maken.

• PWS TU Delft Team

Beste @Tomas,

Zou je mij beter uit kunnen leggen hoe jullie de gehele trein (incl. rails) willen maken.
    Zoals je aangeeft wil je permanente magneten gebruiken voor de rails, maar hoe wil je het treintje maken (bijvoorbeeld supergeleider, permanente magneet, stuk metaal)?
    Ik hoor dit graag van je.

Groetjes,

Thom

• Beste Thom,

Nadat ons PWS even in rustiger vaarwater was gekomen en wij aan ons theoretisch kader gewerkt hadden zijn we online, excuses hiervoor.

Voor ons profielwerkstuk willen we onderzoek willen we onderzoek of het gebruik een voordeel oplevert. Wij dachten zelf dat dit van invloed kan zijn op de versnelling en later ook op het gewicht dat de trein maximaal dragen kan.

Wij zouden graag als dit mogelijk is de magneetweefbaan gebruiken van de TU. Wij dachten zelf aan het gebruik van een supergeleider, bevestigt op het treintje. Voor de rails dachten wij aan het gebruik van permanente magneten. Wij staan natuurlijk ook voor andere opties nog open. Wij zouden graag willen dat het treintje zichzelf voort kan bewegen, maar realiseren ons tegelijkertijd dat dit erg lastig kan zijn. Hoe denk jij hierover?

Ik hoor graag van je,

Groetjes,

Tomas, Jurjan, Louis

• PWS TU Delft Team

Beste @Tomas,

Met de magneetzweefbaan kunnen we zeker werken. Al het materiaal hebben we dus dat is ook fijn. Wat betreft "zichzelf voortbewegen" hoe bedoel je dat precies? Bedoel je dan zonder aandrijving of met een geautomatiseerde aandrijving.

Groetjes,

Thom

• Beste Thom,

Bedankt voor de reactie. Het is erg mooi dat jullie beschikbaarheid hebben tot een baan. Met aandrijving bedoelen wij dat het treintje geautomatiseerde aandrijving heeft. Is dat mogelijk/haalbaar?

Groeten,
    Tomas

• PWS TU Delft Team

Beste @Tomas,

Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe jij dat denkt aan te pakken! Graag hoor ik wat ideeen van je.

Groetjes,

Thom

• Wij willen dus kijken wat de invloed van een tweede baan op de versnelling van de trein is. Dit eventueel ook bij verschillende massa's van de trein.

Voor de aandrijving van het treintje dachten we eraan om te gebruik te maken van een inductiemotor, als dat mogelijk.Waarbij de polen in de baan steeds van pool wisselen, dus de volgorde: NZNZNZ wordt ZNZNZN in de baan. De link bevat een afbeelding van hoe wij dit ons voorstelden.

http://s3.natuurkunde.nl/content_files/files/1973/original/supportBinaryFiles_referenceId_3_supportId_67?1410263065

groetjes,

Jurjan, Louis, Tomas

• PWS TU Delft Team

Beste @Tomas,

In een vorig bericht gaf je nog aan te willen werken met de magneetbaan en supergeleiders die wij tot onze beschikking hebben. Maar nu lijkt het erop alsof je met een heel ander soort magneetzweeftrein aan de slag wilt gaan. Ik weet nu niet meer wat je precieze plan is op dit moment..!

Groetjes,

Thom

• Beste Thom,

Wij willen nu eens echt duidelijk zijn en dat is de reden van dit bericht.

De basis van ons idee gaat over het verbeteren van de versnelling van de magneetzweeftrein door middel van een extra magneetbaan. Dit zou bijvoorbeeld handig kunnen zijn in steden, waar deze 'magneetzweefmetro' snel moet kunnen optrekken en remmen.

Door dit te willen bereiken, willen we dus zelf een experiment met een magneetzweeftrein doen. Hiervoor hoopten we dus naar Delft te kunnen komen. Voor dit experiment willen we wisselende polen gebruiken, dit in het eerste deel met een enkele baan en het tweede deel met een dubbele baan. Hierbij waren wij van plan supergeleider te gebruiken in de trein en permanente magneten op de baan.

Voor ons blijven er echter ook enkele onduidelijkheden over. Een is nogmaals wat je van het plan in geheel vindt. Wij vragen ons ook af tot welke materialen we tot ons beschikking hebben daar in Delft, omdat we dit al moeten verwerken in ons werkplan.

Wij hopen zeer snel van je te horen,
    Tomas, Jurjan en Louis

• PWS TU Delft Team

Beste @Tomas

Wisselende polen gaat denk ik erg lastig worden. We moeten denk ik met permanente magneten werken. En dus moeten we nadenken over een andere manier van aandrijving, hebben jullie daar al over nagedacht? We hebben zeker genoeg spullen om mee te werken op het science center dus dat moet goedkomen!
    Wanneer zouden jullie dit willen doen, hoe zitten jullie met de deadline?
    Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,

Thom

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.