PWS Aerodynamica



  • Beste,

    Voor mijn profielwerkstuk wat volgend jaar af moet zijn wil ik het liefst een onderwerp kiezen wat aansluit op de studie die ik heel erg leuk vind, namelijk Lucht en Ruimtevaarttechniek. Ik ben op dit moment nog aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Ik heb 2 onderwerpen die mij aanspreken, namelijk de krachten op een vliegtuig(vleugel), en krachten op een windmolen.

    Graag zou ik willen weten of deze onderwerpen perspectief bieden, diepgaand zijn, en of hier onderzoeken bij uit te voeren zijn.

    Met vriendelijke groeten,

    Sander



  • Beste Sander,

    Beide onderwerpen kunnen zeker perspectief bieden! In september/oktober 2016 geef ik een workshop in één van de lagesnelheidswindtunnels van de TU. Hier testen we vleugelprofielen op hun aerodynamische eigenschappen. Je kunt thuis je eigen vleugelprofiel(en) maken en tijdens de workshop testen. Een mooi praktisch deel waarbij je ook een diepgaand onderzoek over aerodynamica kunt uitvoeren. Kijk hier voor meer informatie!

    Grt. Wouter



  • Hallo,

    Ik ben momenteel bezig met mijn profielwerkstuk over de krachten op een vliegtuigvleugel, waarbij ik vooral in ga op liftkracht. Ik begrijp dat liftkracht beschouwd kan worden op twee manieren, namelijk volgens het principe van Bernoulli (verschil in snelheid van luchtstroom leidt tot drukverschil) en volgens de 3e wet van Newton
    (Actie=-Reactie). Echter, beide beschouwingen beweren dingen die de andere weer ontkracht. Zo had een van de eerste toestellen van de gebroeders Wright zo goed als vlakke vleugels, waar het principe van Bernoulli dus nauwelijks toepasbaar op is. Ik begrijp nu niet helemaal welk van de twee principes juist is, of kloppen beide?

    Alvast bedankt,

    Sander


  • PWS TU Delft Team

    Hoi Sander,

    Ik begrijp je verwarring! Zowel Bernouilli's principe als de derde wet van Newton kunnen worden gebruikt om lift te verklaren. In deze youtube site leggen ze de lift kracht op beide manieren nog een keer uit:

    Wat betreft de vlakke vleugels die de Wright Brothers gebruikten, ik denk dat ze de vleugels onder een hoek hadden gemonteerd of onder hoek vlogen zoals ze op de deze site vermelden.

    Als je meer voorbeelden hebt of sites hebt waarvan je het idee hebt dat ze elkaar tegenspreken laat het me weten dan kan ik er even naar kijken.

    Groetjes,

    Juul


  • PWS TU Delft admin

    Beste Sander,

    Sorry dat je nog geen antwoord hebt gehad op je vraag. Degene die je kan helpen met je vraag is na het weekend terug en zal zo snel mogelijk helpen.

    Groetjes,
    Sanne



  • Hallo,

    Bedankt voor je antwoord! De theoretische kant van mijn profielwerkstuk is mij inmiddels helemaal duidelijk geworden. Weet iemand misschien of er al wat meer bekend is over de eerstvolgende workshop in de windtunnel van de TU Delft? Graag zou ik hier namelijk het praktische deel van mijn profielwerkstuk uitvoeren, en dit in verband met de planning.

    Groeten,
    Sander


  • PWS TU Delft Team

    Hoi Sander,

    De precieze datum van de eerst volgende workshop is nog niet bekend, maar zal waarschijnlijk ergens in november zijn. Je kan wel vast het formulier voor de workshop invullen om je aan te melden.

    Groetjes,

    Juul


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.