MagLev Train

• Beste,
    Ik doe mijn PWS over Supergeleiding en de Magneetzweeftrein, hierbij wil ik ook een practicum doen. Ik wil namelijk zelf een Maglev train maken dmv een paraboolbaan met magneten en een treintje met 2 supergeleiders gekoeld door vloeibaar stikstof. Dit practicum kan ik waarschijnlijk op school uitvoeren.
    Mijn vraag aan jullie is hoe groot de parabool baan ongeveer moet worden (lengte en breedte) en hoe groot het bijbehorende 'treintje' moet worden.
    Ik heb zelf al een concept vd baan gemaakt in SketchUp, zie screenshot. - http://prntscr.com/glty0c
    Graag hoor ik van jullie!

• PWS TU Delft Team

Beste @matthijspos,

Cool onderwerp! Toevallig hebben wij op het science center ook zo een baan. Deze baan ziet eruit zoals jouw concept, maar dan zijn de magneten in drietallen achter elkaar geplaatst. Hoe groot die moet worden, ligt natuurlijk aan jezelf. Maar je moet natuurlijk wel bedenken dat de magneten die je voor je baan gebruikt best wat geld kosten. Wij maken gebruik van deze magneten. Zoals ik aangaf zijn deze per drietal achterelkaar geplaatst, dus is de baan rond 3 cm breed. Hier moet je natuurlijk de afmetingen van je treintje op afstellen. Hoe lang die is weet ik niet precies uit m'n hoofd, dit zal ik nog wel even checken.
    Ik hoop dat je hier wat verder mee komt! Als er nog problemen/onduidelijkheden zijn, hoor ik het wel van je.

Groetjes,

Thom

• Beste @Thom,

Bedankt voor je reactie! Als je de lengte van de baan nog zou kunnen checken en doorgeven zou het helemaal top zijn! Ik heb nog een vraagje, hoe moeten de magneten op de baan geplaatst worden?

z n z n z n
    n z n z n z
    z n z n z n

Gaat dit op deze manier zoals ik hierboven heb geprobeerd te schetsen?
    Graag hoor ik van je!

Mvg,
    Matthijs

• PWS TU Delft Team

Beste @matthijspos,

Ik schat dat de lengte van de rails van magneten ongeveer 70 cm is, ik heb nog geen tijd gehad om dit te checken op het science center. Wat betreft de configuratie van de magneten, dit moet op deze manier:
    n n n n n n
    z z z z z z
    n n n n n n
    of
    z z z z z z
    n n n n n n
    z z z z z z

Op jouw manier zou de supergeleider niet over de baan gaan reizen. (Waarom?)

Groetjes,

Thom

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.