Pws waterkeringen
-
Hallo,
Ik ben Sim, zit in 5 vwo en ik doe mijn PWS overwaterkeringen. Bij ons op school moet je dit aan een vak koppelen, en ik heb het gekoppeld aan natuurkunde. Helaas was ik te laat met inschrijven voor de workshop over dijken en golven.
Nu heb ik de vraag waar ik vergelijkbare informatie kan vinden mbt de natuurkunde rond waterkeringen en dan met name van dijken.Groeten, Sim Lammers
-
Ha Sim!
Leuk onderwerp heb je gekozen! Heb je ook al hoofd- en deelvragen? Dan kan ik je wat specifieker helpen. Houd er wel rekening mee dat er veel komt kijken bij de 'natuurkunde rond waterkeringen'. Water beweegt namelijk, en om hieraan te rekenen krijg je te maken met lastige differentiaalvergelijkingen. Zorg dat je je hoofdvraag goed afbakent en dat je niet te veel gaat onderzoeken! Ik mail jullie alvast een samenvatting van een college over golven en dijken, misschien dat jullie daar iets aan hebben. Als jullie je hoofd- en deelvragen sturen kan ik jullie verder helpen!
Succes!
Groetjes Pauline
-
Hoi Pauline,
Ik wil graag wat meer weten over de permeabiliteit van dijken. En dan met name van zand en klei, dit wil ik dan ook zelf uittesten.
Maar ik vroeg mij af of de hoek van het talud t.o.v. het water nog invloed heeft op de snelheid waarmee het water erdoorheen sijpelt. -
Ha Sim,
Als je het moeilijk vind om hoofd- en deelvragen op te stellen, kijk dan naar dit stappenplan.
Over de permeabiliteit van zand en klei is erg veel te vinden op internet. Zo is er veel geschreven over de zogenaamde k-waarde, de doorlatendheidscoëfficient van een grondsoort. Deze coëfficient is nodig om de stroming van het grondwater door de bodem uit te rekenen, namelijk met de Wet van Darcy.
Water sijpelt bij een dijk niet door het talud heen, dat zou namelijk betekenen dat de dijk faalt. Bij het ontwerpen van een dijk ga je er dus van uit dat er geen grondwater stroomt van de hoge naar lage waterstand. Misschien doel je op het faalmechanisme piping?
Succes met het opstellen van hoofd- en deelvragen, ik zie ze graag verschijnen!
Groetjes Pauline