PWS: Wat zijn de verschillen tussen bron- en kraanwater?



  • Beste lezer/lezeres,

    Wij zijn Thijs en Skander en wij moeten een profielwerkstuk maken in 6vwo. Ons profielwerkstuk gaat over de verschillen tussen kraan- en bronwater in binnen- en buitenland. Wij willen hier graag voor: hoeveelheden in stoffen meten. En nou kunnen wij voor een paar stoffen op onze school proeven doen, maar voor een paar ook niet, namelijk: sodium/nitraationen, kaliumionen en calciumwaterstofcarbonaat (calciumionen en waterstofcarbonaationen). Wij vroegen ons dus af of uw bedrijf hier de juiste apparatuur voor heeft en of wij daar eventueel gebruik van zouden mogen maken. Wij hebben namelijk in verschillende landen waterflesjes verzameld, gevuld met zowel kraan als bronwater en wij zouden hier graag de hoeveelheden van de genoemde stoffen in meten.
    Bij voorbaat dank!

    Met vriendelijke groet,
    Thijs Rijkhoek en Skander Bashir van het Gymnasium Novum te Leidschendam-Voorburg


  • PWS TU Delft admin

    @Thijs-Rijkhoek
    Beste Thijs en Skander,

    Zou ik jullie eerst mogen vragen naar de basis van jullie PWS? Dan heb ik een beter overzicht van jullie onderzoek. Wat ik wil weten is wat jullie hoofd- en deelvragen zijn? Naar welke aspecten willen jullie allemaal kijken?

    Met vriendelijke groeten,
    Sanne



  • Beste Sanne,

    Onze hoofdvraag is wat de verschillen tussen bron- en kraanwater in binnen- en buitenland zijn. De deelvragen daarvan zijn hoe de waterleiding in Nederland en buitenland werkt, het economisch gedrag van consumenten en producenten en wat slechte stoffen in het water zijn.
    Wij willen dus kijken hoeveel er van die stoffen in de waterflesjes zitten die wij in Nederland en buitenland verzameld hebben. Wij willen dus kwantitatieve proeven hiervoor doen, omdat wij de verschillen willen weten en daarom dus de aantallen willen kijken.

    Met vriendelijke groeten,
    Thijs Rijkhoek


  • PWS TU Delft admin

    @Thijs-Rijkhoek
    Beste Thijs,

    De meest simpele kwantitatieve proef die kun je uitvoeren is het indampen van een vastgestelde hoeveelheid water en meten wat de droge stof weegt. Daarnaast kun je pH meten. Het slimst is om onderzoek te doen naar de richtlijnen die er staan voor drinkwater in Nederland. Dan kun je uitzoeken welke aspecten van belang zijn en daarna kijken of je kunt uitzoeken hoe je deze kunt aantonen. Op een fles met bron water staat er vaak welke mineralen erin zitten. Wellicht kun je deze proberen te onderzoeken en kijken wat een gevaarlijke en veilige hoeveelheid is.

    Als je nog hulp nodig hebt zodra je vastloopt hoor ik het graag.

    Groetjes,
    Sanne



  • Beste Sanne,

    Allereerst dank voor het snelle reageren en de tips.
    Wij hebben 6 stoffen gekozen om aan te tonen via kwantitatieve proeven de verschillen in hoeveelheid te meten tussen de verschillende waterflesjes. 3 stoffen kunnen wij prima op school aantonen, maar de andere 3, die ik in een eerder bericht al had genoemd, niet: sodium/nitraationen, kaliumionen en calciumwaterstofcarbonaat (calciumionen en waterstofcarbonaationen). Dus wij vroegen ons af of jullie daar de apparatuur voor hebben en of wij dit eventueel op jullie lab zou mogen uitvoeren.
    Bij voorbaat dank!
    Thijs en Skander


  • PWS TU Delft admin

    @Thijs-Rijkhoek
    Beste Thijs en Skander,

    Ik kan jullie helaas niet helpen met een proef op de TU Delft. Ik hoop dat jullie genoeg kunnen doen met de 3 stoffen die wel kunnen.
    Als jullie nog andere vragen hebben help ik jullie graag.

    Met vriendelijke groeten,
    Sanne


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.