PWS Blended Wing Body



  • Beste Julienne Jongbloed,

    Voor ons profielwerkstuk hebben wij ervoor gekozen om de verschillen tussen een Blended Wing Body en een conventioneel vliegtuig te onderzoeken. Om de aerodynamica van een Blended Wing Body te kunnen vergelijken hebben wij een computermodel gemaakt, dit model gaan wij op korte termijn printen met een 3D-printer.

    Tijdens een meeloopdag van Luchtvaart en Ruimtevaarttechniek heb ik enkele van de windtunnels van de TU Delft gezien. Wij hebben de projectcoördinator van de windtunnels (H. Siemer) gemaild met de hoop dat er enige ruimte zou zijn voor ons project. Hij heeft ons doorverwezen naar de site van het scholierenlab, daar hebben wij de windtunnelworkshop gevonden en hadden gehoopt ons model dan te kunnen testen. Wij snappen dat dit met de huidige opstelling voor de windtunnelworkshop niet mogelijk is, zou er misschien een andere mogelijkheid zijn waardoor wij ons model toch zouden kunnen testen?

    Graag horen wij van u terug.

    Met vriendelijke groeten,
    mede namens Michiel Dekker en Koen Supèr.

    Teun Wegkamp


  • PWS TU Delft Team

    Beste Teun, Michie,l en Koen,

    Helaas kan dit inderdaad niet in onze windtunnel op het moment. Jullie zouden wel zelf een windtunnel kunnen bouwen. Er zijn heel veel websites te vinden (zoek vooral ook in het engels) over hoe dit moet. Ik vond zelf deze website erg duidelijk.

    Hebben jullie al een idee waar jullie je model gaan 3D printen? En hebben jullie ook al een goede onderzoeksvraag? Er zijn natuurlijk een heleboel verschillen tussen een blended wing body en een conventioneel vliegtuig dus misschien is het handig om een bepaald aspect te kiezen.

    Groetjes,

    Juul



  • Beste Julienne,

    Bedankt voor je advies, op school hebben wij echter al zo'n zelfgebouwde windtunnel, deze geeft echter geen bruikbare resultaten. Wij hebben op school ook een 3D-printer waarmee wij ons model kunnen printen.

    Inmiddels hebben wij ook gelezen over de PWS-middag (http://pwstudelft.nl/pws-middag/) waarbij ook een test kan worden gedaan in een kleine windtunnel, zou het, aangezien ons model ook niet erg groot is, mogelijk zijn om in deze windtunnel de test uit te voeren?

    Wij hebben met name gekozen voor de verschillen in technische aspecten, specifiek de aerodynamica, en kijken daarnaast ook naar de gevolgen daarvan voor de maatschappij.

    Met vriendelijke groet,

    Teun Wegkamp


  • PWS TU Delft Team

    Hoi Teun,

    Ik moet je helaas teleurstellen, in de huidige windtunnel kunnen alleen vleugelprofielen worden getest.
    Hebben jullie enig idee waarom de windtunnel op jullie school geen bruikbare resultaten levert? Misschien dat we daar wat aan kunnen doen.

    Groetjes,

    Juul



  • Beste Julienne,

    De windtunnel geeft geen bruikbare resultaten omdat de aandrijving niet zorgt voor een goede luchtstroom, ook hebben wij geen goede meetinstrumenten voor de proef.

    Met vriendelijke groet,

    Teun Wegkamp


  • PWS TU Delft Team

    Beste Teun,

    Lastig! Wellicht is het een optie om jullie computer modellen in een programma als "Advanced Aircraft Analysis" te testen en te vergelijken. De programma's waar je hele vliegtuigen in kunt analyseren zijn vaak wel lastig om onder de knie te krijgen.

    Groetjes,

    Juul


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.