Workshop windtunnel



  • Hallo,

    Wij hebben ons aangemeld voor de workshop van 14 November, alleen hebben wij nog een vraag over de soort metingen die we daar kunnen doen. Ons profielwerkstuk gaat over de aerodynamica van een formule 1 auto. Hiervoor willen we de downforce van een spoiler (omgekeerde vleugel) meten. Onze vraag is nu op wat voor manier wij die downforce kunnen meten in de windtunnel?


  • PWS TU Delft Team

    Hoi,

    Zolang de spoiler gebouwd wordt volgens deze bouwhandleiding kan het gewoon in de windtunnel getest worden.

    Groetjes,

    Juul



  • Hoi juul,

    Goed om te horen, we hebben alleen nog een vraag. Voor het maken van een vleugel raden jullie aan om geëxtrudeerd polystyreen te gebruiken. Waar kunnen wij dit vinden? Bij de bouwmarkt vinden wij enkel dunnen platen waar we geen vleugel uit kunnen snijden. Hebben jullie eventueel op de universiteit nog iets liggen?

    Groet Patrick


  • PWS TU Delft Team

    Ha Patrick,

    In principe kan je een plaat van 6 cm dik EPS gewoon bij de Gamma vinden. Mocht die niet in de buurt zijn kunnen jullie overwegen jullie profiel van balsahout te maken.

    Groetjes,

    Juul



  • Halloo,

    Bedankt voor het reageren, wij hebben toch ook nog een vraag over het bouwen. In de bouwhandleiding wordt aangegeven dat in het midden van de vleugel een gat moet zitten van 2 cm bij 1 cm. Moet dit gat door de hele vleugel heenlopen of moet deze slechts enkele centimeters doorlopen?

    Groet Patrick



  • Beste Juul,

    Wij hebben de materialen voor onze spoiler verzameld, maar wij kunnen nergens op internet de afmetingen of een bouwtekening van een spoiler vinden. Wij vragen ons dan ook af hoe wij het beste de spoiler en dan vooral de vorm kunnen gaan bouwen. Een spoiler is natuurlijk in principe een omgekeerde vleugel, omdat je ipv lift downforce wilt.

    Groet Patrick


  • PWS TU Delft Team

    Hoi Patrick,

    Jullie zouden XFOIL of XFLR5 kunnen gebruiken en dan de optie "inverse design" om een profiel te ontwerpen naar jullie wensen.
    Wat is jullie onderzoeksvraag precies? Een andere optie zou namelijk kunnen zijn dat je een symmetrische vleugel neemt en deze onder een negatieve hoek plaatst.

    Groet, Juul



  • Hoi,

    Onze onderzoeksvraag is: Wat is het effect op de aerodynamica bij een kleine aanpassing aan de spoiler? Wij dachten er aan om de spoiler bijvoorbeeld iets naar voren te kanten, dus dan verandert de hoek. Is het mogelijk om in de windtunnel de spoiler te kantelen?

    Groet


  • PWS TU Delft Team

    Ha Patrick,

    Als ik het goed begrijp willen jullie dus weten hoe de lift en drag veranderen als de aanvalshoek van een negatief vleugelprofiel een paar graden verandert beginnend bij 0 graden. Dit kan inderdaad in de windtunnel getest worden!
    Is het gelukt om een ontwerp te maken in XFOIL?

    Groetjes,

    Juul



  • Hoi Juul,

    Top, inmiddels is onze spoiler af! We hebben deze gemaakt van MDF en balsahout. We hebben nog even gekeken naar XFOIL, maar dat was toch echt boven ons niveau. Gelukkig hebben we een model gevonden op internet.

    Tot maandag,

    Patrick


  • PWS TU Delft Team

    Hoi Patrick,

    Wat was jullie spoiler mooi geworden!! Hoe gaat het met jullie verslag?

    Groetjes,

    Juul


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.