Neus profiel van een vliegtuig
-
Beste TU student,
Door mijn interesse in de aerodynamica van verschillende voorwerpen en voertuigen was het een logisch besluit om mijn PWS over een vliegtuig te doen. Ik zit al heel lang met de vraag in mijn hoofd waarom een vleugel neus een relatief bol oppervlak heeft. Dit is bij een een F-16 heel anders namelijk.
Mijn hoofdvraag luidt daarom als volgt:
- Waarom is de neus van een vliegtuig relatief stomp?
Ik heb al redelijk veel informatie gevonden over de werking van een vliegtuig en de krachten die hierop staan maar ik kan nog maar weinig vinden over de vorm van de neus. Op de volgende Wikipedia staat veel informatie over verschillende vormen van een kegel maar deze legt te weinig verband met een neus profiel van een vliegtuig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nose_cone_design
[quote]Nose cone drag characteristics
For aircraft and rockets, below Mach .8, the nose pressure drag is essentially zero for all shapes. The major significant factor is friction drag, which is largely dependent upon the wetted area, the surface smoothness of that area, and the presence of any discontinuities in the shape. For example, in strictly subsonic rockets a short, blunt, smooth elliptical shape is usually best.[/quote]Ik zou graag willen onderzoeken waarom dit zo is. Hebben jullie misschien hier meer informatie over of een programma dat makkelijk te gebruiken is waarbij is verschillende weerstanden kan meten met een computer simulatie. Als ik nog tijd over heb is het dan misschien ook mogelijk om dit te testen in een windtunnel?
Alvast bedankt,
Koen
-
Beste Koen,
Sorry voor de wat late reactie. Wellicht ben je inmiddels verder. Heb je al opgezocht wat de zogenaamde fineness ratio inhoudt? De snelheid waarmee een vliegtuig vliegt heeft alles te maken met de vorm van de neus, zoals ook al staat uitgelegd in je post. Ik zal eens vragen bij de sectie Aerodynamica op mijn faculteit of ze dergelijke software hebben.
Ik moet je helaas wel teleurstellen wat betreft het gebruik van één van de windtunnels hier. Ik heb over de jaren al meerdere aanvragen gedaan en die zijn allemaal afgewezen met de reden dat de windtunnels volgeboekt zijn voor (betaald) onderzoek.
Ik geef op 19 oktober wel een workshop in een verticale windtunnel waar ik alleen de aerodynamische eigenschappen van een vleugelprofiel kan testen. Meer informatie vind je hier.
Je hoort van me over de software!
Grt. Wouter
-
Nog niks gehoord, Koen. Sorry dat je zo lang moet wachten!
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Bedankt voor de reacties. Ik hoop dat je snel antwoord kan krijgen en ondertussen ga ik nog even verder met de theorie.
Alvast bedankt,
Koen
-
Beste Koen,
Ik wacht nog steeds antwoord af van een docent over die software. Hoop je snel te kunnen informeren!
Grt. Wouter