PWS Vleugelprofiel



  • Goedemiddag,

    Wij hebben ons in juni opgegeven voor de windtunnelworkshop en wij hebben nu nog een aantal vragen aangaande ons profielwerkstuk.

    Allereerst is er alleen op 19 oktober een workshop of op een ander moment later in het jaar?

    Wij willen met ons profielwerkstuk onderzoeken wat de invloed van de vorm en de hoek van het vleugelprofiel is op de liftkracht van de vleugel. Door met drie vormen te testen, onderzoeken we wat de beste vorm en hoek is om de meeste liftkracht te krijgen.

    Ons onderzoeksplan is tot nu toe als volgt:

    Onze onderzoeksvraag is:
    Bij welke vorm en onder welke hoek is de liftkracht van een vleugelprofiel het grootst?

    De deelvragen die we tot nu toe hebben zijn de volgende:
    • Wat is een vleugelprofiel?
    • Welke vormen zijn er?
    • Welke vormen gebruiken wij?
    - Welk materiaal gebruiken wij?
    • Wat verstaan we onder de hoek?
    • Wat is liftkracht?

    Wij hadden het idee, aan de hand van de bouwhandleiding, om onze vleugelprofielen van XPS te maken, ons probleem hierbij is dat het lastig is om een gat er in te maken om het profiel in de windtunnel te bevestigen. Weet u hier een handige oplossing voor?
    Heeft u nog tips voor nieuwe deelvragen?
    Hebben wij nog belangrijke dingen over het hoofd gezien?

    Groeten,
    Lieven Jan Westerbeke en Werner van de Velde



  • Beste Wouter,

    Graag zouden wij zo snel mogelijk een reactie ontvangen.

    Groeten,
    Lieven Jan Westerbeke & Werner van de Velde



  • Hallo jongens,

    Ik had jullie vraag over het hoofd gezien, sorry daarvoor. Op 19 oktober vindt er inderdaad een workshop in de windtunnel plaats. Daar kunnen jullie je volgende week voor inschrijven. Ik geef waarschijnlijk nog een workshop in november en in februari.

    Jullie hoofdvraag ziet er goed uit. Misschien zou je in je deelvragen ook nog kunnen verwerken wat het verschil tussen een vleugel en een vleugelprofiel is.

    Mijn tip voor het maken van het gat is om het vleugelprofiel in de lengte door te zagen (of nog beter, maak je vleugelprofiel uit twee losse delen) en met een vijl aan beide vlakke kanten een inkeping te maken. Vervolgens plak je de losse delen met de inkepingen op elkaar vast.

    Succes en als jullie vragen hebben, stel ze hier!

    Grt. Wouter



  • Beste Wouter,

    Hartelijk bedankt voor je reactie.

    We hopen 19 oktober naar je workshop te komen.
    Onze vraag daarover is: Hoeveel metingen per vleugelprofiel kunnen we doen?
    We zouden willen meten van ongeveer -5 tot 25 graden en dan met stappen van 0,5-1,0 graden, maar zijn zoveel metingen mogelijk en zijn deze metingen realistisch?

    Wij gaan de vleugelprofielen nu uit twee stukken maken, bedankt voor de tip!

    Groeten,
    Lieven Jan Westerbeke & Werner van de Velde



  • Beste Wouter,

    Wij hebben voor de drie vleugelprofielen die we willen testen de volgende in gedachten.
    De NACA-0015, want deze is symmetrisch.
    De NACA-2412, want dit is een veel voorkomend profiel en hij lijkt op de 0015, maar is niet symmetrisch. Dit leek ons dus een goede om het verschil te onderzoeken tussen symmetrisch en niet symmetrisch.
    En als derde wilden we het vleugelprofiel van een Airbus A380 testen, dit is een hele andere vorm, maar wel een bekend vliegtuig.

    Hierbij de vraag:
    Denk je dat het verstandig is om deze vleugelprofielen te gebruiken of heb je tips voor betere opties?

    Alvast bedankt.

    Groeten,
    Werner van de Velde en Lieven Jan Westerbeke



  • Hallo jongens,

    Om jullie eerste vraag te beantwoorden: we doen de metingen zo dat we kleine stapjes in de verandering van hoek maken bij het overtrekpunt (stall) van het vleugelprofiel. Bij de hoeken 0 tot om en nabij 15 graden zullen we een lineair verband zien, dus kunnen we grote stappen maken (5-5-3-2). Daarna laat de lucht langzaam los van het vleugelprofiel en wordt het interessant.

    Jullie gekozen vleugelprofielen lijken me prima. Bedenk wel dat de vleugel van een A380 niet uit slechts één vleugelprofiel bestaat! Let op: houd je tijdens het maken van jullie profielen aan de bouwhandleiding!

    Grt. Wouter



  • Beste Lieven Jan en Werner,

    Ik heb jullie vraag gezien, maar ik ben momenteel druk met tentamens. Jullie krijgen vrijdag antwoord van me!

    Grt. Wouter



  • Ha Wouter,

    We zijn bezig met de verwerking van de resultaten van de workshop van vorige week.
    We maken hierbij ook simulaties met XFLR5.
    We hebben hiervoor de temperatuur van de windtunnel en het reynoldsgetal nodig.
    Zou je deze aan ons kunnen geven of vertellen hoe we het kunnen bepalen?

    Groeten,
    Lieven Jan & Werner



  • Hallo jongens,

    Het beantwoorden van jullie vraag was er vrijdag toch een beetje bij ingeschoten, sorry daarvoor. Ik geloof dat de werktemperatuur 15 graden was. Maar dit staat in het eerste tabblad van de Excel sheet. Bij deze temperatuur is de dichtheid van lucht circa 1.225 kg/m3, gelijk aan de gegeven literatuur waarde. De echte temperatuur heb ik die dag niet gemeten, maar zal niet hoger zijn geweest dan 17-18 graden.

    Voor het berekenen van het Reynoldsgetal rondom een vleugelprofiel gebruik je een bepaalde formule, die je hier kunt terugvinden. Let op de S.I. eenheden!

    Laat maar horen als jullie nog vragen hebben!

    Grt. Wouter



  • Hallo jongens,

    Het berekenen van het Reynoldsgetal van de luchtstroming rondom een vleugelprofiel wordt beschreven door een aanpassing op de oorspronkelijke formule. Daarbij is de gebruikte dichtheid niet die van het materiaal van het vleugelprofiel maar van het medium waarin het vleugelprofiel zich bevindt: de lucht.

    Lees er hier meer over en kijk maar of je eruit komt.

    Grt. Wouter



  • Hallo jongens,

    Ik heb jullie vraag gezien maar ben momenteel erg druk. Zal hem aanstaande maandag beantwoorden.

    Grt. Wouter


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.