Gebruik windtunnel voor een PWS



  • Hallo,
    wij (Julian en Luc) uit Amersfoort gaan het in ons pws hebben over aerodynamische vliegtuigmotoren. Om onze hoofdvraag: Hoeveel wordt het rendement van een vliegtuig verhoogd bij het gebruik van een aerodynamische motor? te kunnen beantwoorden moeten we een manier hebben om de luchtweerstand van verschillende vliegtuigmodellen te testen. Onze begeleider raadde een windtunnel bij de TU Delft aan en zo komen we op dit forum terecht. Onze vraag aan u, kunnen wij ergens in de periode van week 39 t/m week 41 uw windtunnel gebruiken?
    Alvast bedankt!

    Mvg,
    Julian Nauta en Luc van den Berg



  • Beste Julian en Luc,

    De enige windtunnel die ik 2-3 keer per jaar tot mijn beschikking heb is een verticale windtunnel, alleen geschikt voor het testen van vleugelprofielen. De overige windtunnels van de TU Delft worden in principe niet gebruikt voor onderzoek of proeven van scholieren. Echter, als jullie mij een duidelijk plan sturen van jullie onderzoek en de door jullie bedachte proef kan ik het proberen. Dus: goede hoofdvraag, deelvragen en gedetailleerde proefopzet.

    Kunnen jullie mij trouwens uitleggen wat een aerodynamische motor is? Ik vind jullie hoofdvraag een beetje vaag. Misschien een aanpassing in de vorm van: hoe verandert het rendement van een vliegtuig bij het gebruik van een aerodynamische motor ten opzichte van...?

    Grt. Wouter



  • Beste Wouter,
    omdat elders in Nederland ook geen geschikte windtunnel te vinden was hebben wij in overleg met onze begeleider besloten met vleugels aan de slag te gaan. Hierboven had je het over een verticale windtunnel voor vleugelprofielen, nu weten wij niet zo goed wat dat inhoud. Wat kun je precies meten met een dergelijke windtunnel? Dan kunnen wij aan de slag met goede bijpassende hoofd- en deelvragen...
    En is deze windtunnel de komende maanden(voor 1 dec) nog beschikbaar?

    Mvg,
    Julian Nauta en Luc van den Berg



  • Hallo Julian en Luc,

    Het effect van winglets kan ik niet testen in de windtunnel. Ik test helaas alleen vleugelprofielen en geen vleugels (er is een verschil!). De bouwhandleiding beschrijft hoe je een vleugelprofiel maakt, niet een vleugel. Die bestaat meestal uit meerdere verschillende vleugelprofielen, winglets, etc.

    Lees hier het verschil:
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Vleugelprofiel

    Grt. Wouter



  • Beste Wouter,
    het leek ons interessant om aan de slag te gaan met zogenoemde winglets. Uit de bouwhandleiding werd ons niet duidelijk of het profiel ook aan één kant een winglet kan bevatten of dat het een echt symmetrisch vleugelprofiel moet zijn?

    Mvg,
    Julian en Luc



  • Beste Julian en Luc,

    19 oktober aanstaande geef ik een workshop in de windtunnel. Antwoorden op je vragen kun je lezen op deze pagina:

    http://profielwerkstuk.tudelft.nl/praktisch-deel/workshop/windtunnel/

    Vul het interesse formulier in dan houd ik je op de hoogte wanneer je je kunt aanmelden.

    Als er iets onduidelijk is, laat maar weten!

    Grt. Wouter


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.