Filtersystemen bij rookwaren
-
Voor ons profielwerkstuk hebben wij als onderwerp gekozen: “Filtersystemen bij rookwaren” met als hoofdvraag: “Hoe efficiënt zijn de filtersystemen bij rookwaren?”
Daarop volgend ontstonden meerdere vragen waarbij de deelvragen: “Wat is het effect van de verschillende filtersystemen?” en “Aan welke eisen zouden filtersystemen moeten voldoen?”, ons voor het onderstaande praktisch probleem stelden.
Hiervoor willen we o.a. teer en nicotine meten die door de filter gegaan zijn.
Waar vinden wij de apparatuur en de onderzoeksmogelijkheden om beide deelvragen op een verantwoorde manier te onderzoeken en zodoende wetenschappelijk onderbouwde antwoorden te vinden die een gedegen basis zouden kunnen vormen voor ons profielwerkstuk?
Wij realiseren ons dat het één en ander binnen uw onderwijsinstelling in te passen moet zijn. Toch willen u wij vragen de mogelijkheden te bekijken om een bijdrage te leveren aan ons onderzoek.Groet,
Luc & Joep -
Bovenstaand hebben we gestuurd naar de TU. We werden hierheen verwezen.
Hopelijk kan iemand ons helpen of verder helpen.
Luc -
Beste Luc en Joep,
jullie vragen zien er goed uit. Er is een klein beetje onduidelijkheid bij mij bij de eerste deelvraag: “Wat is het effect van de verschillende filtersystemen?”. Bedoelen jullie daarmee wat verschillende filtersystemen doen, bijv. teer deeltjes vasthouden? Of bedoelen jullie het effect op de longen door filtersystemen? Zouden jullie dit kunnen uitleggen.
Jullie tweede deelvraag is goed en ik zou hier vooral kijken naar wetgeving. Wat zijn de eisen van de Nederlandse en Europese overheid. Als jullie een onderzoek willen doen kunnen jullie ook je eigen eisen opstellen.
Ik ben bang dat wij op de TU Delft helaas niet de geschikte apparatuur hebben voor meten van teer en nicotine uit een filter. Misschien kun je kijken naar een zichtbaar verschil tussen filter en geen filter sigaretten. Als je het op een manier op een schoon wit doek kunt krijgen, kun je na een tijd het verschil zien.Ik hoop dat jullie hier iets meer kunnen. Laat maar weten als jullie nog vragen hebben.
Mvg,
Sanne