Waterstofverbrandingsmotor
-
Beste meneer/mevrouw,
Wij zijn Tijmen Steneker en Nathan Jonker van het Stedelijk Gymnasium Apeldoorn. Wij zitten in de 5e en maken ons profielwerkstuk over raketbrandstoffen. Een onderdeel hierin is natuurlijk ook de waterstofverbrandingsmotor, waarbij vloeibaar waterstof verbrandt wordt met vloeibaar zuurstof. Is er bij jullie mogelijkheid om een proef uit te voeren met eventueel de efficiëntie van zo'n verbranding of motor? En is er iemand aan de TU die ons meer kan vertellen ook over de bijvoorbeeld de veiligheid van zo'n verbranding of motor?
Wij kijken uit naar antwoord!
Met vriendelijke groet,
Tijmen Steneker en Nathan Jonker
-
Beste Tijmen en Nathan,
Mooi onderwerp hebben jullie gekozen! Hebben jullie een idee of een opzet voor een proef? Dan kan ik met een concreet verhaal naar een docent toestappen. Hoe staat het verder met jullie PWS? Hebben jullie een hoofdvraag en deelvragen? En wanneer is jullie deadline?
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Leuk dat je ons wilt helpen! Het idee van een praktisch onderzoek met een waterstofverbrandingsmotor hebben we laten varen aangezien we denken dat we al genoeg praktisch onderzoek hebben. Graag zouden we wel van je willen weten hoe we simpel een aerodynamische raket kunnen bouwen. Dit hebben we namelijk nodig voor onderzoek met Rocket-candy. We hebben het dan niet over een raket met parachute etc., maar over een simpel model waarin we onze eigen Rocket-candy kunnen gebruiken als brandstof. Verder gaat het goed met ons PWS, de deadline is midden november. Hoofd- en deelvragen hebben we ook allemaal allang opgesteld! In onze deelvragen testen we verschillende eigenschappen van verschillende modelraket- en raketbrandstoffen, denk hierbij aan duurzaamheid, efficiëntie en economische kosten.
Hopelijk kun je ons weer een stapje verder brengen!
Grt. Tijmen en Nathan
-
Beste Tijmen en Nathan,
Kunnen jullie je hoofdvraag en deelvragen hier posten? Dan weet ik wat jullie precies onderzoeken. Wat betreft de aerodynamische raket: ik weet niet precies wat jullie in je hoofd hebben, maar deze website over modelraketten geeft een aardig goede handleiding voor het bouwen van een modelraket.
Ik vond ook nog dit Russische filmpje op YouTube over het bouwen van een raket op rocket candy:
https://youtu.be/oF6FCzEaD38?list=PLz9lVL5ficvqVeFF0-hcalzCYAGJ4hZcKHopelijk kunnen jullie hier wat mee!
Grt. Wouter