Practicum zonnebrandcrème
-
Wij hadden het plan om zonnebrandcreme te testen. Dit wilden wij doen door 2 proefjes. Bij het eerste proefje lossen wij een creme op in 2-propanol en doen we dit daarna in de spectrofotometer om de absorptie te meten. Dit willen wij met verschillende cremes doen.
Bij het tweede proefje willen we de creme op bijvoorbeeld een glasplaatje smeren en met een uv-lamp en uv-sensor de doorlaatbaarheid meten.Wij hebben de volgende problemen:
Bij proefje 1 is het probleem dat we iets willen oplossen waar ook vaste stoffen als zinkoxide in zitten, en dit dus misschien niet kan oplossen in 2-propanol.
Bij proefje 2 is het probleem dat we van elke creme een precieze hoeveelheid moeten aanbrengen, maar we weten niet hoe. Het gaat hier om milimeterwerk.Kunnen jullie ons helpen?
-
Hoi!
Ik heb een bestand bijgevoegd waarin deze proef beschreven staat. Daar staat het volgende in:
[quote]The zinc cream doesn’t dissolve properly, but enough enters solution to take a spectrum.[/quote]
Ik denk dat als jullie dezelfde methodes gebruiken als wat in dit document beschreven staat je de 1e proef gewoon moet kunnen uitvoeren.Voor de tweede proef kan je het volgende doen: Plak een plakbandje op je glasplaatje aan beide kanten (dus midden is vrij, links en rechts zit een plakbandje). Plaats een druppel van de zonnebrandcrème in het midden, aan de bovenkant. Je kan nu met een glazen pipet, of een glazen (roer)staafje de zonnebrand uitspreiden (gebruik hier de lange kant voor). Doe dit in 1 vloeiende beweging, van boven naar beneden. Omdat je de plakbandjes aan de zijkant hebt geplakt, zal je zonnebrandcrème laag, als je het goed hebt gedaan, nu zo dik zijn als het plakbandje. Je kan dus ook 2 of 3 plakbandjes op elkaar plakken voor een wat dikkere laag. Je kan vaak wel vinden hoe dik het plakband is dat je hebt gebruikt.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Als je het nog niet helemaal snapt kan ik wel even kijken of ik het bijv. met plaatjes kan uitleggen. In mijn eerste jaar deden wij dit met titaniumoxide op glasplaatjes.Succes!
Groetjes,
Tirsa