PWS thermale vervuiling van water
-
Goedendag,
Wij zijn twee leerlingen uit vwo-6 van het Grotiuscollege in Delft en maken dit jaar ons profielwerkstuk over thermale vervuiling als gevolg van de tuinkassen in het Westland.
Wij willen de invloed van een verhoogde watertemperatuur op het leven in het water onderzoeken, namelijk op de micro-organismen. Hiervoor willen wij monsters nemen van het water dichtbij- en steeds verder weg van de kassen en deze daarna onder de microscoop bekijken. We willen tellen hoeveel leven er is in de verschillende monsters en bekijken wat voor soort micro-organismen we aantreffen in de monsters. Onze vraag aan u is of het mogelijk is om ons onderzoek in een laboratorium van de TU Delft te doen.
Ook zouden we graag een paar theoretische vragen willen stellen over het metabolisme van de micro-organismen.We hopen snel antwoord te krijgen.
Alvast bedankt.Groeten,
Sophie en Alisa -
Beste Sophie en Alisa,
als het goed is, is het ook mogelijk om dit onderzoek op je eigen middelbare school te doen.
Hieronder zijn een paar links die jullie kunnen helpen met theorie over het metabolisme van de micro-organismen:
microbiology en biochemie, wikipedia en stofwisseling.
Als jullie nog vragen hebben hoor ik ze graag.Mvg,
Sanne -
Beste Sanne,
Bedankt voor het antwoord, ik hoop dat het lukt.Ik heb eigenlijk een vraag over onderzoek zelf. Als wij de monsters gaan nemen en dan onder microscoop bekijken, moeten we ook de hoeveelheid micro-organismen kunnen tellen (dat is eigenlijk de bedoeling van ons onderzoek, hoeveel leven er in water blijft bij bepaalde temperatuur, in aantalen). Hoe zit het met dat soort onderzoek eigenlijk? Als ik het goed begrijp heb je een soort preparaatplaatjes met rooster daarop nodig (en we moeten de monsters ook verdunnen). Weet u misschien hoe die "roosters" heten en waar we ze kunnen bestellen?
Ik hoor graag uw antwoord.
Groeten,
Alisa -
Beste Alisa,
een betere suggestie voor jullie onderzoek. Onder de microscoop tellen wordt onmogelijk zonder computer programma. Je kunt de monsters in een agarplaatje, petrischaaltje met voedingsbodem, uitspreiden. Deze kun je laten groeien en na een tijd kun je met het blote oog zien of er verschil is. Je biologie docent kan helpen met de agarplaatjes.
Mvg,
Sanne