Afbraak vitamine C
-
Met scheikunde heb ik een proef gedaan waarbij ik sinaasappelsap heb verwarmd tot temperaturen van 15, 40, 60 en 80 graden voor 5 minuten lang. Vervolgens heb ik aan de hand van een titratie het vitamine c gehalte bepaald. Mijn conclusie is dat de afbraak van vitamine c temperatuur afhankelijk is.
Maar waarom is dit zo? En hoe werkt dit afbraak proces?Alvast bedankt!
-
Hoi!
Leuke proef heb je gedaan! Het klopt inderdaad dat vitamine C afbreekt bij hoge temperaturen. Er is dan ook veel discussie over of je je eten wel moet koken, vitamine C 'lekt' dan uit het eten in het water en wordt ook sneller afgebroken. Uiteindelijk eet je vaak nog minder dan de helft van de vitamine C dan het eten oorspronkelijk bevatte. Zo zou je je eten bijvoorbeeld beter kunnen stomen, omdat de vitamine C dan niet in het water 'lekt'.
Ik heb niet direct een antwoord op je vraag, dus ik heb een beetje rond gezocht op internet. Er zijn talloze sites waarop beschreven staat wat de oorzaken zijn van de vitamine C verlies. Zo is vitamine C oplosbaar in water (het gaat dus 'uit' je groente in je kookwater), gevoelig voor licht en warmte en kan het makkelijk geoxideerd worden. Het is dus een instabiel molecuul. Het precieze afbraak proces heb ik nog niet gevonden. Daar ga ik nog even naar op zoek. Maar misschien heb je in de tussentijd wat aan de volgende (Engelstalige) sites:
Zorgt koken ervoor dat vitamine C 'vernietigd' wordt?
Wat is de temperatuur waarbij vitamine C 'vernietigd' wordt?
Wat is de temperatuur waarbij vitamine C wordt afgebroken?Succes!
Groetjes,
Tirsa -
Hey Tirsa,
Heel erg bedankt voor het helpen! Ik heb de engelse sites bekeken. Inderdaad is er op veel sites te vinden wat invloeden zijn, maar desondanks wordt er helaas niet dieper op ingegaan, dus mijn vraag blijft hetzelfde. Ik wilde nog een essentieel dingetje kwijt over mijn proef, namelijk dat ik de sinaasappelsap heb verwarmd (met brander om de opwarmtijd zo kort mogelijk te houden) in een bekerglas dat niet gevuld was met water, dus met kookwater is de sinaasappelsap niet in aanraking gekomen.
Ik zal zelf ook doorzoeken en hopelijk kunnen we snel een antwoord vinden!
Groetjes,
Rutger -
Beste Rutger,
Ik heb het op het moment erg druk, waardoor ik nog geen antwoord heb gevonden. Na morgen heb ik het als het goed is wat rustiger, dan ga ik er weer direct mee aan de slag.
Groetjes,
Tirsa -
Beste Rutger,
Sorry voor de late reactie. Ik heb veel rond gezocht, op zoek naar een duidelijk antwoord. Het is helaas een lastig onderwerp. Ik denk daarom dat het precieze proces misschien iets te hoog niveau is voor een project voor de middelbare school. Ik denk dat het voldoende is om te weten dat vitamine C een instabiel molecuul is en het snel afbreekt in contact met licht of warmte. Een studiegenootje van mij heeft biologie gestudeerd, dus ik ga nog even vragen of zij er meer van weet. Maar ik denk dat het voor je project voldoende is om het verband aan te tonen. Misschien een leuke toevoeging als je er een (lang) verslag over moet schrijven is om ook een stukje te vertellen over koken. Veel mensen weten niet dat er zoveel vitaminen verloren gaan bij het koken van groente.
Succes!Groetjes,
Tirsa -
Beste Tirsa,
Deze informatie wil ik weten voor een wetenschappelijk artikel met scheikunde. Nu heb ik dus wel al de proef gedaan en het helemaal geschreven maar de duidelijke oorzaak weet ik nog niet en die zou ik er nog wel graag in willen zetten (want die lijkt me wel essentieel voor een wetenschappelijk artikel)
Groet,
Rutger
-
Beste Rutger,
Ik heb nog even gezocht naar [i]ascorbic acid[/i], wat een vorm van Vitamine C is. Op Yahoo staat er wat meer over de afbraak uitgelegd. Ook heb ik een wetenschappelijk artikel gevonden, maar dit is misschien wat te complex. Als je hier vragen over hebt hoor ik het graag!
Groetjes,
Tirsa