Fosforescentie
-
Goedendag,
Wij zijn twee VWO-6 leerlingen en we doen momenteel onderzoek naar fosforescerende stoffen voor ons PWS.
Dit zijn onze hoofd- en deelvragen:
Wat zijn de verschillen in eigenschappen tussen het licht, uitgezonden ten gevolge van
fosforescentie, bij verschillende fosforescerende stoffen?-Wat is fosforescentie?
-Hoe werkt fosforescentie?
-Hoe wordt fosforescentie toegepast?
-Is het mogelijk zelf een fosforescerende stof te maken?
-Wat zijn de eigenschappen van het licht, uitgezonden ten gevolge van fosforescentie?Onze vraag is of we een experiment kunnen uitvoeren op de TU Delft aangaande de vierde deelvraag.
Wij willen zelf verschilende (minstens twee) fosforescerende stoffen maken en daarbij verschillen in eigenschappen meten, zoals lichtintensiteit en frequentie.Daarnaast zouden we graag informatie ontvangen over welke stoffen we het best kunnen gebruiken voor dit experiment.
Bij voorbaat dank en we zien uit naar een spoedig antwoord.
Hartelijke groeten,
Jordi Schaaf
Daan van Seters
CSG Prins Maurits, Middelharnis -
Beste Jordi en Daan,
jullie opzet voor het PWS ziet er goed uit. Het aantal deelvragen die jullie hebben is redelijk weinig deelvragen. Dit zeg ik omdat de eerste twee deelvragen eigenlijk samen kunnen.
Hebben jullie gekeken naar welke fosforescerende stoffen er allemaal bestaan? Dit kun je behandelen in een deelvraag en wellicht kun je een van deze stoffen maken. Je kunt dan voor alle stoffen kijken of je ergens een voorschrift voor het maken hiervan kunt vinden.
Gaan jullie daarnaast ook een hoofdstuk maken waarin je de verklaring van de verschillen behandeld? Dat zou ook nog een extra deelvraag kunnen zijn.Mvg,
Sanne -
Beste Sanne,
Jammer dat we niet ons experiment aan de TU Delft konden doen.
We zijn nu bezig om zelf een fosforescerende stof te maken. Hiervoor willen we ZnS activeren met bijvoorbeeld Mn2+ of Cu+.
Het is lastig om een beschrijving voor dit experiment te vinden. Zou de TU Delft ons alsnog kunnen helpen met dit experiment door een handleiding/werkwijze te geven om zinksulfide te activeren?Vriendelijke groeten,
Daan van Seters
Jordi Schaaf -
Hallo jongens,
Momenteel is Sanne op vakantie. Ze zal jullie vraag volgende week beantwoorden!
Grt. Wouter
-
Beste Daan en Jordi,
Ik zal kijken of ik wat voor jullie kan vinden. Hopelijk heb ik dit weekend wat gevonden. Zijn jullie al een beetje vooruit gekomen of lopen jullie echt vast?
Mvg,
Sanne -
Beste Daan en Jordi,
Ik heb geen wetenschappelijke artikelen kunnen vinden voor het activeren van ZnS. Ik heb wel wat dingen kunnen vinden op internet die jullie misschien kunnen helpen.
Filmpje 1
Filmpje 2
Filmpje 3
PhysicsforumIk hoop dat jullie hiermee vooruit komen.
Mvg,
Sanne