Energie opslag
-
Ik doe mijn profiel werkstuk over het plan lievense, als je dat niet kent even googlelen, hier een korte uitleg over het plan: ze willen voor de kust van nederland een groot waterbassin maken en dat leeg pompen tot een diepte van 40meter, en dan het water naar beneden laten kletteren om energie op te wekken, ze pompen het meer leeg met behulp van energie die uit windmolens en zonnepanelen komt. een van de deelvragen is: wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van andere manieren van energie opslag. ik kwam de opslag van energie tegen in de vorm van waterstof en van warmte ondergronds. Ik wil graag meer weten over hoe deze vormen in elkaar ziten.
-
Hi L.,
Een van de meest duidelijke nadelen van dit plan zijn de ecologische bezwaren. Men weet niet zeker wat het inhoud voor de flora en fauna onder het wateroppervlak. Zowel ondergrondse warmte- als waterstofopslag hebben hun eigen nadelen. Een duidelijke daarvan is bijvoorbeeld waar het mogelijk is om dergelijke installaties te maken. Vaak is daar een speciale bodem of zelfs een grot voor nodig. Wat is er beschikbaar in Nederland? Een andere hele belangrijke overweging is natuurlijk het verlies gedurende de opslag en het verlies tijdens de omzetting van elektriciteit naar het medium waarin de energie wordt opgeslagen. Heb je daar al wat gegevens over?