Hydrogen on Demand System



  • Geachte heer/mevrouw,

    Ik ga dit jaar naar 6 VWO en ben dus bezig met mijn profielwerkstuk. Het gaat over het zogenaamde Hydrogen on Demand System. Door toevoeging van waterstof (en zuurstof) aan het benzine-/diesel-luchtmengsel in een verbrandingsmotor, zou de verbranding efficiënter verlopen, waardoor de motor zuiniger wordt. De HHO (waterstof en zuurstof) wordt terplekke geproduceerd d.m.v. elektrolyse van water en gaat direct (zonder opslag) de motor in.

    Ik wil zo'n systeem testen op een verbrandingsmotor en daarna scheikundig verklaren waarom het wel/niet werkt. De HHO Cell (elektrolyse apparaat) wil ik zelf maken, maar om het systeem te testen heb ik een verbrandingsmotor en meetapparatuur (uitlaattemperatuur etc.) nodig.

    Ik vroeg me af of jullie me hiermee kunnen helpen in jullie laboratorium.

    Met vriendelijke groet,

    Maxime Verheijen



  • Beste Maxime,

    Wat een leuk onderwerp! Ik weet niet of wij op de universiteit wel een verbrandingsmotor hebben. Ik zou dat eerst even moeten navragen. Heb je al een idee hoe je de HHO Cell gaat maken en hoe je deze wilt testen. Wat voor meetapparatuur heb je nodig? En wat voor opstelling wil je gebruiken?

    Groetjes,
    Tirsa



  • Beste Tirsa,

    Ik wil een zogenaamde Dry Cell gaan maken, bestaande uit RVS plaatjes met pakkingen ertussen. De HHO Cell wil ik op de luchtinlaat van de motor aansluiten. De meetapparatuur die ik nodig heb bestaat eigenlijk alleen uit een uitlaatthermometer en een benzinetank waaraan ik kan zien hoeveel verbruikt is na bijvoorbeeld een uur draaien.
    Als de HHO Cell is aangesloten moet het benzine/luchtmengsel worden aangepast: in verhouding minder benzine. Een motor met een carburateur is dus denk ik het makkelijkst. Bij een computergestuurd injectiesysteem (ECU) is namelijk extra elektronica nodig om de computer voor de gek te houden.

    Met vriendelijke groet,

    Maxime



  • Beste Maxime,

    Ik zou nu even niet weten bij wie ik terecht moet hier op de universiteit om een uitlaatthermometer, benzinetank en motor te regelen. Ik ga even bij mijn collega's vragen en bij mensen op de universiteit of zij dit wel weten. Je hoort van me!

    Groetjes,
    Tirsa



  • Beste Tirsa,

    Een dyno of een ander meetinstrument voor het vermogen zou trouwens ook wel handig zijn.

    Met vriendelijke groet,

    Maxime


  • PWS TU Delft Team

    Hoi Maxime,

    Ik heb op de faculteit werktuigbouwkunde even gekeken of een dergelijk project mogelijk zou zijn en of er begeleiding voor is te vinden.
    Dit is echter niet echt het geval. De grootste reden is dat hydrogen zeer explosief is. In kleine hoeveelheden kan dit niet zo veel kwaad, maar in het geval dat je wil kijken wat de toevoegingen zijn bij een verbrandingsmotor wordt dit te gevaarlijk.

    Wel heb ik over een oplossing nagedacht. Als aanvulling op je profielwerkstuk zou je de brandstofcel workshop kunnen bijwonen. Dit geeft je in ieder geval een goed inzicht in hoe elektrolyse werkt, maar dit geeft ook inzicht in hoeveel energie er op modelschaal vrijkomt. Dit zou je ruw kunnen schalen naar werkelijke waardes en daarmee zou je verslag kunnen ondersteunen.
    Inschrijven voor de workshop kan hier.

    Met vriendelijke groet,

    Joris


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.