PWS vloeibare stikstof
-
Hoi ik ben Eline en ik zit in 5VWO. Ik moet dit jaar al beginnen aan mijn profielwerkstuk. Als onderwerp zat ik te denken aan vloeibare stikstof. Ik zou dit onderwerp graag willen doen alleen wil ik wel proefjes kunnen uitvoeren. Mijn vraag is daarom of ik met vloeibare stikstof proeven op de TU mag en kan uitvoeren?
Ik heb al een paar ideeën van proeven namelijk:- Een cupcake in de vloeibare stikstof houden
- Een schapenhart
- alledaagse voorwerpen
- Benzine
Alvast bedankt,
Eline
-
Hoi Eline,
Wij gebruiken hier op de TU inderdaad een hoop vloeibare stikstof voor experimenten. Maar vloeibare stikstof is dan niet meer dan een hulpmiddel voor experimenten die alleen werken onder hele koude omstandigheden, zoals experimenten met supergeleiding. Het zijn leuke experimenten die je wilt doen, maar het is misschien beter om vloeibare stikstof meer als hulpmiddel te gebruiken bij je eigen onderzoekje. Wat is je hoofdvraag nu precies?Vanaf september geef ik weer workshops supergeleiding, waarbij ik ook vloeibare stikstof gebruik, dus wellicht is het leuk om je tegen die tijd daarvoor aan te melden. Dan kan je ook van alles meenemen wat we in de vloeibare stikstof kunnen dompelen.
Groet,
Michiel -
Hoi Michiel,
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Mijn voorlopige onderzoeksvraag is: Hoe kan vloeibare stikstof andere koelstoffen bij koelprocessen vervangen in het dagelijks leven?Eén van mijn deelvragen is bijvoorbeeld of de smaak van iets veranderd als je het invriest met vloeibare stikstof (de cupcake) of de samenstelling van een stuk weefsel (het schapenhart). Verder wil ik met de alledaagse voorwerpen weten wat het effect zou zijn als het ineens vrij komt in een ruimte. Ik hoop dat dit meer duidelijkheid geeft van mijn ideeën.
Groetjes,
Eline -
Hoi Eline,
Dit verduidelijkt het zeker. Lijkt mij het beste als jij je tegen die tijd inschrijft voor de workshop, is dat goed? Dan zou jij bevoorbeeld ook nog als deelvraag toe kunnen voegen: Hoe veranderd de geleiding van bepaalde materialen als je deze koelt met stikstof (supergeleiding)?
Groet,
Michiel -
Hoi Michiel,
Het lijkt mij hartstikke leuk om naar de workshop te komen. Zit er trouwens een max aan dingen die ik mee kan nemen? Supergeleiding lijkt me ook leuk om als deelvraag uit te werken, bedankt voor het idee. Waar en wanneer kan ik mij trouwens inschrijven voor de workshop?
Groetjes,
Eline -
Hoi Eline,
Dat is mooi! Er zit geen max aan de dingen die je mee kan nemen, maar er komen meestal zon 10 scholieren, dus er moet ben ik bang ook nog tijd overblijven voor de anderen, maar denk dat zij het ook wel spectaculair zullen vinden wat jij allemaal in de stikstof wil dompelen! Workshop is waarschijnlijk weer in september, dus denk dat de inschrijvingen augustus weer opengaan. Hou de site tegen die tijd in de gaten!
Groet,
Michiel