Explosieven
-
Wij houden onze pws over explosieven. Wij hebben geen flauw idee wat wettelijk mogelijk is. Wij dachten zelf om twee explosieven die qua structuur formule opelkaar lijken te vergelijken, om zo te kunnen kijken wat de kracht van een explosie veroorzaakt. Hebben jullie misschien een idee wat we kunnen en mogen doen?
Wij hebben wel al dingen op internet gevonden van verschillende explosieven.Groetjes,
Bonno & Pascal -
Daar heb ik ook al aan gedacht maar krijgen wij dan geen problemen met de luchtweerstand of heeft die geen grote invloed?
-
Je zult een relatieve kracht gaan meten. Het is moeilijk om hem in een absolute waarde uit te drukken. Je luchtweerstand is dus ook relatief en daardoor voor elke meting relatief. Als je er van uitgaat dat deze niet teveel verschilt per verschillende meting kun je deze dus verwaarlozen
Groetjes,
Ad -
He Bonno & Pascal,
Explosieven kan je natuurlijk wel erg krachtig maken maar ik raad het jullie natuurlijk af om sterke explosieven te maken. Heb hier wel een leuk filmpje gevonden van een "explosief" wat je heel makkelijk zelf kan maken: chalk bomb. Wat is de opzet van jullie experiment en wat willen jullie zelf ermee bereiken?
Groetjes,
Ad -
Wij moeten nog onze hoofdvraag formulieren. Maar wij weten niet echt hoe wij deze het best kunnen stellen.
We dachten aan: " De relavtieve kracht van explosieven berekenen doormidel van een aardappelkanon."
En weet jij hoe wij de kracht kunnen berekenen doormiddel van de afstand?
-
Ik denk dat je toch eerst even met je docenten moet overleggen hoe ver je mag gaan. Als het okay is dat je met explosies gaat werken en je tevreden bent met je veiligheidsvoorschriften, dan zou je een apparaat kunnen gebruiken dat de relatieve expansie van de explosie kan meten. Een veilige manier is om een explosie in een sterke cylinder te meten, waar een kant open is en de andere een beweegbare 'stopper' heeft. Je laat het dan
Je zou bijvoorbeeld een fles kunnen lanceren onder een vaste hoek en dan kijken hoever elke explosie hem brengt?
Groetjes,
Ad -
Wij wouden de druk of kracht meten met een explosief.
Met bijv. Nitrocellulose, buskruit, ammoniumnitraat, rookzwak kruit mischien ook nog een ander explosief. -
Lijkt me een goed experiment! Laat me maar weten als jullie nog vragen hebben.
Groetjes,
Ad -
Ik heb de gehele uitwerking staat op deze site. Het is vrij simpel allemaal!
Groetjes,
Ad -
We dachten aan een aardappelkanon en dan met twee verschillende stoffen afschieten en dan meten hoe ver het is gekomen en dan kijken of we een kracht kunnen berekenen.
Of met buskruit en zwakrookkruit een soort raket maken en dan hetzelfde proberen maar dan in de hoogte. Wat ons lastiger lijkt omdat je geen hoogte kan meten.
Groeten,
Bonno & Pasal