destillatie zeewater
-
Beste allemaal,
wij zijn Kyra en Vicky en wij hebben een probleem. We moeten drinkwater uit zeewater maken, met behulp van de zon. Wij willen dat doen door middel van destillatie, maar ons probleem is dat we niet zeker weten of er dan alsnog stoffen in het water zitten die eruit moeten. Bovendien moeten er ook nog stoffen worden toegevoegd.
We willen daarnaast ook graag een prototype maken van ons destillatie-ontwerp. Kan de TU ons met het prototype en de opgeloste stoffen helpen?
Groetjes,
Kyra & Vicky. -
Hoi Kyra en Vicky,
Leuk onderwerp hebben jullie gekozen! Ik wil jullie graag helpen maar ik weet niet precies wat jullie willen.
Willen jullie hulp bij het ontwerpen van je prototype, willen jullie je water analyseren? Ik snap het niet helemaal.
Wat betrefdde onopgeloste stoffen. Als je zeewater niet zwaar vervuild is, zul je alleen water over houden na de destillatie. Over het algemeen zullen er alleen elementen en mineralen in zitten en deze slaan neer bij de verdamping van het water.
Er zullen inderdaad stoffen toegevoegd moeten worden. Maar wat ik lees op internet, kom je al heel ver door een beetje zeewater erbij te mengen. Dit zal dus niet echt een probleem zijn.
-
Hallo Margje,
echt top dat je ons wilt helpen, want een beetje hulp kunnen we wel gebruiken.
Ik denk dat ons eerste punt nu is, hoe we schoon drinkwater kunnen krijgen. We hebben van een aantal drinkwaterbedrijven een lijst gekregen met alle stoffen die in drinkwater voorkomen, en hun hoeveelheid, maar we kunnen daar nog niet zoveel mee aangezien we niet weten hoeveel van die stoffen er in zeewater zit en in welke concentraties.
Volgens jou is gedestilleerd water dus al schoon genoeg? En hoeveel zeewater moet er dan toegevoegd worden per liter gedestilleerd water, weet je dat?
En dan hebben we nog een vraag waar jij misschien een antwoord op hebt: wat is de beste manier om na het destilleren het water weer te condenseren, ervan uitgaand dat ieder gezin een eigen installatie krijgt..?Groetjes,
Kyra & Vicky. -
Hoi Kyra,
Die lijsten die je hebt gekregen van de drinkwaterbedrijven, staan hier ook de concentraties van de opgeloste stoffen in? Deze zou je kunnen vergelijken met de concentratie in zeewater, deze concentratie kun je hier vinden.
Dan kun je zelf uitrekenen hoeveel zeewater je moet toevoegen.
Hier heb je een voorbeeld van een ontwerp om drinkwater te maken.
Uiteindelijk gaat het erom dat je het water laat verdampen, en laat condenseren. Maar het gecondenseerde water moet ergens anders heen stromen dan de bak waar het zeewater in zit.
Ik hoop dat jullie hier weer wat verder mee komen!