Zinkpyrithion
-
[h]Vraag van sciencelover[/h]
Hallo, wij (Lieke en Suzanne) doen ons profielwerkstuk over anti-roos shampoo. Wij zijn erachter gekomen dat een bestanddeel van anti-roos shampoo zinkpyrithion is. Zinkpyrithion is een gistdodend middel en dit willen wij door middel van een proef onderzoeken. We lopen een beetje vast bij de proefopstelling en hoe we dit precies kunnen onderzoeken. We hopen dat jullie ons kunnen helpen. Groetjes Lieke en Suzanne[h]Reactie van Margje Alberts[/h]
Hoi Lieke en Suzanne,Leuk onderwerp hebben jullie uitgezocht. Ik denk dat jullie gist zouden kunnen kweken op een voedingsbodem en er vervolgens zinkpyrithion bij kunnen doen om te kijken of het de groei stopt. Ook zou je 2 opstellingen kunnen nemen waar je bij 1 al zinkpyrithion toevoegt, en kijkt of op deze veodingsbodem uberhaupt gist groei plaats vindt. Er zijn veel site te vinden over het kweken van gist meestal gerelateerd aan het brouwen van bier, maar in principe staat daar nuttige informatie in. Ik vond bijvoorbeeld deze maar google zelf ook nog even op gist kweken voor andere sites!
Ik hoop dat jullie hier weer wat verder mee komen!
Groetjes Margje
-
Hoi,
Wij (Merel en Margot) zijn nu ook bezig met ons profielwerkstuk over anti-roos shampoo. Wij lopen vast met het maken van een voedingsbodem. Hebben jullie nog tips? Of hebben jullie het experiment op een hele andere manier gedaan? We hopen dat jullie ons kunnen helpen.
Groetjes Merel en Margot -
Hallo Merel en Margot,
Er zijn scholieren die hebben gekeken naar de groei van gist en daarbij eigen bodems hebben gemaakt. Jullie kunnen hun werkstuk hier vinden .
Er zijn verder veel verschillende websites die beschrijven (of discussiëren) wat de beste bodem is om gist te laten groeien. Als jullie nog problemen mochten ondervinden, reageer gerust op dit bericht! Ik weet namelijk niet hoe ver jullie al zijn in het maken van de bodem (hebben jullie het al geprobeerd en is het mislukt? Wat voor informatie hadden jullie al gevonden?).
Succes!
Sara