Biomechanica speerwerpen
-
Ik ben Niel Mory en student aan het Scheppers-instituut Wetteren en zit in mijn 6de jaar Industriele wetenschappen. En ik doe mijn eindwerk rond de analyse van speerwerpen en hoe we de speer zo ver mogelijk krijgen. En daarvoor heb ik ene paar vraagjes die u misschien zou kunnen beantwoorden. Ik weet zelf niet goed hoe ik het beste zo'n techniek analyse doe en kan meten hoe pak ik dit het best aan, en met welke factoren moet ik rekening houden? Hoe kan ik de snelheid meten die mijn arm zal genereren als ik een speer gooi en met welke apperatuur doe ik dit het best?
Alvast bedankt voor de moeite en hopelijk hoor ik u snel weer -
Hoi Niel,
Als ik het goed begrijp wil je de techniek van het speerwerpen herdenken, om zo te proberen de speer verder te gooien? De vragen die je hierover hebt lopen uiteen:
- Hoe analyseer je je gooi techniek?
- Met welke factoren moet je rekening houden bij het werpen van een speer?
- Hoe kan je de snelheid van je arm meten?
Ikzelf tennis graag en een paar jaar geleden heb ik met mijn trainer mijn forehand techniek geanalyseerd. Dit deden we met een hogesnelheidscamera. In slow-motion kun je vervolgens mooi zien welke beweging je maakt. Echter moet je wel bepalen wat de beste manier is. Dit is heel moeilijk theoretisch te doen, maar je zou kunnen proberen een opname te maken van een professionele speerwerper. Deze kun je dan vergelijken. Ik denk dat je factoren ook beter bij hem kunt raadplegen. Als je het over de natuurkunde achter het speerwerpen wil hebben, kunnen we daar ook over praten, maar dan moet ik beter weten wat je precieze onderzoeksvraag en deelvragen zijn.
groetjes,
Joris