PWS Het perfecte papieren vliegtuigje
-
Hallo,
Ik ga voor mijn profielwerkstuk onderzoeken wat hét perfecte papieren vliegtuigje is (welke het verst komt), door middel van wetten uit de natuurkunde. Ik verwacht hiermee iets van ideale verhoudingen te krijgen, maar ik moet nog kijken hoe ik dat allemaal precies ga doen, ben namelijk nog niet begonnen. Ik zit in 5 vwo, dus heb alle tijd. Het enige waar ik mee zat is hoe ik de vliegtuigjes af ga schieten, ik dacht aan een soort van platform dat iedere keer precies dezelfde kracht op het vliegtuigje kan leveren, heeft iemand enig idee hoe ik dit kan doen? En hebben jullie nog andere tips met betrekking tot dit profielwerkstuk?
Thanks!
-
Hoi!
Leuk onderwerp! Ik zou beginnen met het begrijpen van aerodynamica, dat zal de theoretische achtergrond van je profielwerkstuk zijn. Waarom duikelt het vliegtuigje naar rechts? Of waarom stijgt hij in een keer heel snel op, om dan meteen weer neer te vallen? Vragen die je kan beantwoorden met behulp van aerodynamica. Kijk ook eens op deze pagina. Hier staat natuurkundige informatie over papier vliegtuigjes.
Wat betreft je afschiet systeem: misschien dat je iets met een kruisboog-achtig effect kan verzinnen? Dus een gespannen draad en een loper die het vliegtuigje begeleidt vanaf het platform?
Heb je het onderwerp al voorgelegd aan je docent?
Grt. Wouter