pws onderbeenprothese
-
Hallo,
Wij zijn Inge en Esther en wij doen ons profielwerkstuk over het maken van een onderbeenprothese met een 3D-printer. Hiervoor moeten wij een 3D-computermodel maken en daar hebben we eigenlijk geen ervaring mee.
Nu vragen we ons af wat voor computerprogramma we het beste kunnen gebruiken en of dit mogelijk is op de TU. Misschien kunnen we een keer een middag/ochtend langs komen op de TU.
Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen.
Alvast bedankt,
Inge en Esther
-
Ha Inge en Esther,
Wat is jullie plan precies bij 'het maken van een onderbeenprothese met een 3D-printer'? Hebben jullie hierbij al n keuze gemaakt voor de tak van [i]het onderzoek[/i]? En willen jullie de prothese daadwerkelijk gaan printen? Is er al een Programma van Eisen opgesteld? - waar moet de prothese aan voldoen?
Voor het 3D printen zul je hoogstwaarschijnlijk Autocad nodig hebben - maar dit ga ik voor de zekerheid even navragen! Je hoort van me.
Groet,
Noor -
Hé Noor,
Ons plan is om eerst te onderzoeken hoe een echt onderbeen werkt en hoe je dit het beste na kunt bootsen in een prothese. Hiervoor gaan wij nog een dag naar de studie bewegingswetenschappen aan VU in Amsterdam. Hierna zijn wij van plan om een programma van eisen op te stellen omdat wij dan genoeg informatie hiervoor tot onze beschikking hebben.
Daarnaast is vooral ons doel om een goed ontwerpproces te beschrijven en als het lukt een kleiner prototype te laten printen. Een prothese op werkelijke grootte gaat waarschijnlijk niet lukken omdat het veel tijd kost om een groot ontwerp te laten printen en het ook een stuk duurder wordt qua materialen.
Als laatste wat bedoelde je precies met "een keuze maken voor de tak van het onderzoek"?
Groeten,
Inge en Esther
-
Hé Noor,
Als eerste bedankt voor de links, erg handig!
De richting die we op willen gaan, ligt nog niet helemaal vast. Het zou ons heel erg leuk lijken om ons resultaat uiteindelijk te 3D-printen, maar een andere belangrijke eis is dat het gebruiksvriendelijk moet zijn. Wij hopen het beide te kunnen realiseren. En daarnaast denken we dat we tijdens ons bezoek aan de VU en bij een instelling die protheses maakt, een beter idee zullen krijgen voor welke richting we op willen gaan.
Wel vroegen wij ons nog af of we op donderdag 25 september langs kunnen komen om op de computers met Autocad te werken. Om ons computermodel te ontwerpen. Is er misschien iemand die ons daar bij kan helpen? En zo ja, heb je nog inloggegevens nodig om op de computers van de TU in te loggen?
Alsvast Bedankt!
Groeten,
Inge en Esther
-
Ha Inge en Ester,
Jullie plan klinkt als goed overdacht. Met 'tak van onderzoek' doelde ik op welke richting jullie ingaan. Kiezen jullie er voor om te onderzoeken of je een prothese kunt 3D printen, of focussen jullie meer op; wat is een goede prothese voor de gebruiker. Of; hoe kun je zo goedkoop mogelijk een prothese maken. Of hoe kun je n prothese maken die esthetisch het meest op n been lijkt. Binnen jullie kader kun je allerlei kanten op. Met name; leg je de focus op het 3D printen (waarom 3D printen?) of juist op een goede prothese maken, gebruiksvriendelijk etc.
Misschien nog n leuk idee om mensen te interviewen die een prothese hebben. Wat zijn de huidige voordelen en nadelen van zo'n been? Waar ligt er nu n probleem? Misschien kunnen jullie daar n oplossing voor verzinnen.
Nog n interessante link, nieuws-item en deze.
Succes dames. Ik hoor het wel als er vragen zijn.
Groet,
Noor -
Hee Joris en Noor,
Wij zijn gisteren bij de instelling Noppe orthopedie langs geweest. Bij deze instelling maken ze protheses. Hier hebben wij ons plan beter uitgewerkt voor het 3D-printen. Ons idee is nu om maar een deel van de prothese te maken, namelijk alleen de koker (het deel van de prothese waar de stomp in zit) Wij hebben van hun een gipsmodel van een stomp in bruikleen gekregen. Wij willen graag een koker ontwerpen voor dit gipsmodel. Ook hebben wij een anker te leen gekregen en het idee is om dit mee te laten printen. Dit willen we doen door eerst een klein deel van de koker te laten printen dan de anker te plaatsen en vervolgens de rest van de koker te laten printen.Een anker wordt bevestigd in de koker en dit zorgt voor de verbinding tussen de koker en de rest van de prothese.
Nu hebben we op internet gevonden dat het op de TU mogelijk is om een 3D-scan te maken en om dit vervolgens te verwerken in een computermodel waarna het geprint kan worden. We vonden ook dat Meneer Garaedts van de faculteit Industrieel ontwerpen hier al een project mee had gedaan en we hebben hem een e-mail gestuurd met de vraag of we misschien bij hem terecht kunnen met ons project. Aangezien we niet weten of het mag en op welke dag misschien wel, laten we nog weten of we je hulp nodig hebben!
In ieder geval heel erg bedankt voor de moeite,
Groetjes,
Esther en Inge
-
Hoi dames,
Binnen mijn studie doen we wat meer met SolidWorks en ik heb daar wel wat ervaring in.
Ik kan jullie in een middag de basics van SolidWorks leren, maar een daadwerkelijk product modelleren kost heel veel tijd. Hoe ingewikkeld is jullie ontwerp?Groetjes,
Joris
-
Ha Inge en Esther,
Wat betreft Autocad; mogelijk werkt Solid Works beter. Ikzelf beheers dit programma niet, maar ik zal rondvragen of iemand jullie mogelijk kan assisteren.
Jullie horen van mij.
Groet,
Noor -
Goed bezig dames,
Ik ben inderdaad een student werktuigbouwkunde en wist dus niet direct dat dit wij industrieel ontwerpen gebeurd. Als er nog hulp nodig is, hoor ik het graag!
Groetjes