Koolstof- en aramidevezel composietmaterialen in de luchtvaart.



  • Beste studenten,

    Ik ben momenteel bezig met een profielwerkstuk over hoe koolstofvezels en aramidevezels in de luchtvaart kunnen worden toegepast. Nu heb ik twee vragen:

    Kan de TU-Delft mij materialen faciliteren? Daarbij denk ik aan koolstofvezels, aramidevezels en epoxyharsen. Natuurlijk is het dan leuk om een aantal verschillende soorten composiet te maken en aan proeven te onderwerpen, en te vergelijken met het nu gebruikte aluminium.

    Welke metingen zou ik kunnen uitvoeren? Zelf dacht ik aan: Hoeveel kracht is er nodig om een bepaald composiet te breken, buigen en vervormen? Tegen welke temperaturen zijn deze composietmaterialen bestand? Natuurlijk zijn er vast en zeker meer experimenten te doen op dit gebied (misschien iets met strain guages of iets dergelijks). Maar gezien jullie wat meer ervaring hebben in het vakgebied zijn alle ideeën welkom.

    Ik hoop dat ik een heel eind verder kom, en alvast bedankt voor de reactie.

    Met vriendelijke groet,

    Ingo



  • Beste Ingo,

    Ik zal je vraag dit weekend beantwoorden.

    Grt. Wouter



  • Hallo Ingo,

    Cool onderwerp! Ik zal even voor je navragen in het lab. Kleine kans dat de TU je materiaal geeft, maar misschien mag je een test bijwonen. Je hoort van me hierover.

    Heb je al een hoofdvraag en deelvragen? En wanneer is je deadline?

    Grt. Wouter



  • Hoi Wouter,

    In ieder geval al ontzettend bedankt voor je tijd! De deadline van ons profielwerkstuk is eind januari, dan moeten alle onderzoeken gedaan zijn, en ook het grootste deel van het papierwerk tot een voltooiing komen. In onze planning leek het verstandig om voor het eind van december in ieder geval al de experimenten gedaan te hebben, zodat we nog tijd hebben om eventuele fouten er uit te halen.
    Ik ben benieuwd of je nog wat voor ons kan regelen.

    Als onderzoeksvraag wilden wij gebruiken:
    Zijn epoxy composietmaterialen de ideale materialen voor de luchtvaart?

    Met als deelvragen:
    -Wat is de ideale combinatie van materialen om zo de optimale buigbaarheid te verkrijgen en breken te voorkomen?
    -Wat zijn de uiterste temperaturen die deze composietmaterialen aankunnen, zonder dat de prestatie van deze afneemt?
    -Welke combinatie van materialen in een composiet is het best bestand tegen schokken en botsingen?

    Zelf heb ik niet zo veel ervaring in het formuleren van onderzoeksvragen, dus alle commentaar is welkom.
    Mocht je nog wat ideeën hebben met betrekking tot experimenten dan hoor ik het ook graag.

    Ik hoor graag of je wat te bieden hebt.

    Met vriendelijke groet,

    Ingo Nettersheim



  • Hoi Ingo,

    Ik heb nagevraagd en weet inmiddels bij wie ik moet zijn om jullie te helpen. Ik kan jullie echter geen garantie geven dat het lukt. Dat is afwachten. Los van dit, zet ik wel een klein beetje m'n vraagtekens bij jullie onderzoek. Cool dat jullie zo enthousiast zijn voor dit onderwerp, maar hoe willen jullie het oplossen als jullie niet de proeven kunnen doen die jullie willen doen op de TU? Jullie hoofdvraag en deelvragen kunnen misschien wel beantwoord worden met grondig literatuur onderzoek, maar experimenteren wordt al een heel stuk lastiger. Daar heb je nogal speciale meetapparatuur voor nodig. Met andere woorden, hebben jullie eventueel een plan b?

    Dan jullie hoofdvraag en deelvragen: ik zie jullie hoofdvraag eerder als een deelvraag van één van jullie huidige deelvragen. Daarmee bedoel ik te zeggen dat elk van jullie deelvragen op zichzelf al een hoofdvraag kan zijn. Probeer een concrete en afgebakende hoofdvraag op te stellen die meetbaar is en waar je geen ja of nee op kunt antwoorden. Meetbaar betekent dat je vage termen als "ideaal" of "optimaal" inhoudelijk maakt. Wanneer is iets "ideaal"?

    Deelvragen moeten uiteindelijk leiden tot een antwoord op je hoofdvraag. Maak een lijstje van wat je denkt te moeten weten om je hoofdvraag te beantwoorden en maak daar vragen van. Dit worden je deelvragen.

    Een voorbeeld van een hoofdvraag zou kunnen zijn: "Wat zijn de voor- en nadelen van GLARE ten opzichte van aluminium in de lucht- en ruimtevaart industrie?"

    Wat zijn jullie inmiddels te weten gekomen binnen jullie onderzoek, waar hebben jullie informatie en gegevens vandaan?

    Grt. Wouter



  • Beste Ingo,

    Goed nieuws! Ik heb reactie en jullie kunnen dagje meelopen met een promovendus die zich ook bezig houdt met dit onderwerp. Kunnen jullie mij een vragenlijst mailen? Uit deze vragenlijst moet blijken dat jullie zelf al enig onderzoek hebben gedaan. Begrippen als bijvoorbeeld trek, druk, delaminatie, impact, layup etc. moeten jullie kunnen begrijpen of in ieder geval kennen. Het kan zijn dat de promovendus Engels spreekt, dat weet ik nog niet zeker, maar houd er rekening mee.

    Grt. Wouter


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.