PWS Moleculaire gastronomie
-
Hallo,
Ik maak mijn profielwerkstuk over Moleculaire Gastronomie.
Ik wil me daarin graag richten op de smaakbeleving van eten, en wat daarin het verschil maakt tussen scheikundig bereiden en normaal koken. Ik zou graag meer informatie willen, of ideeen? Want ik vind het erg lastig om een concreet iets over dit onderwerp te vinden en maken.
Mijn onderzoeksvragen:
Hoofdvraag: Zijn de verwachtingen van voedsel bepalend voor de uiteindelijke smaakbeleving?
OF: Heeft het verwachtingspatroon van voedsel/eten invloedt op de uiteindelijke smaakbeleving?deelvragen
Wat bepaalt de smaakbeleving?
Hebben kleur, structuur en geur invloed op de beleving van voedsel?
Wat gebeurd er tijdens de bereiding van de gerechten?
Welke reacties vinden er plaats?(deelvragen zijn nog niet zeker)
Of heeft iemand suggesties over de onderzoeksvragenIk wil graag een practicum maken(gerecht) en de scheikundige uitwerking daarvan (reacties etc.) verwerken in mijn pws, en eventueel een onderzoek doen naar de beleving van het gerecht en de resultaten verwerken om zo een conclusie te trekken.
Ik weet alleen niet zo goed hoe ik het moet aanpakken, want de boeken die ik heb gevonden, over moleculaire gastronomie, daar staan niet echt scheikundige reactie, informatie etc.Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
-
Hoi!
Aan de universiteit van Wageningen gaat een hele studie over dit onderwerp. Kijk bijvoorbeeld eens op deze pagina. Ik denk dat zij jou een stuk beter kunnen helpen!
Groetjes,
Tirsa