Kwantitatieve analyse vitamine A in wortels
-
Hallo,
Wij doen ons PWS over kwantitatieve analyse van vitamines in groente. Wij willen hierbij kijken naar de hoeveelheid vitamine A wortels rauw hebben en na het koken en verwarmen in de magnetron. Wij zien echter op het internet dat men hiervoor chromatografie en UV/vis-spectrometry gebruikt en daar hebben wij hier op school niet de juiste apparatuur voor. Onze vraag was of er op de TU Delft wel zulke apparatuur aanwezig is en of wij dan daar een proefje mee mochten doen. Wij weten in grote lijnen hoe zo'n experiment gaat. Indien dit niet mogelijk is, zouden jullie ons kunnen helpen met een scheidingsmethode voor vitamine A en de beste oplosstof voor vitamine A om dan vervolgens in een spectrometer te gebruiken. Vitamine A absorbeert tussen de 200-400 nm bij UV/vis (slide 11) en heeft een oranje kleur.Wij hopen dat jullie ons kunnen helpen,
Justin Schat & Twan Muntjewerff - VWO6 - Scala College, Alphen a/d Rijn
-
Beste Justin en Twan,
Helaas ontvangt degene die over de spectrometer gaat geen scholieren. Ik heb goed gezocht naar een methode om vitamine A op te lossen, maar heb dit ook nog niet kunnen vinden. Ik ga nog even rondvragen of anderen hier meer over weten. Hebben jullie al wel nagedacht over jullie hoofd- en deelvragen?
Groetjes,
Tirsa -
Beste Justin en Twan,
Het is zeker jammer! Ik krijg er veel vraag naar, maar helaas worden scholieren niet toegelaten. Ik zal nog eens goed kijken of er iets anders te regelen valt. Jullie horen nog van mij.
Groetjes,
Tirsa -
Hallo Tirsa,
Bedankt dat u voor ons heb gekeken. Het is toch wel jammer dat er geen scholieren worden toegelaten. Zou je misschien nog andere suggesties hebben? Is er bijvoorbeeld geen andere test opstelling op de TU Delft die bruikbaar is voor het kwantitatief aantonen van vitamine A? Of een andere test voor een andere vitamine misschien zelfs als er niets geregeld kan worden voor vitamine A. Vitamine C hebben we al onderzocht op school.
Tuurlijk hebben we onze hoofd- en deelvragen! Ze zijn als volgt:h- Welke manier van (groente) bereiden is het beste als we kijken naar vitaminebehoud (van A en C)? (we kijken alleen naar de magnetron en koken)
d- Kunnen we dit scheikundig aantonen?
d- Welke onderzoeksmethode werkt voor dit scheikundig experiment het beste? -
Beste Justin en Twan,
Helaas kan ik geen andere methode vinden dan spectrometrie om vitamine A aan te tonen. Hebben jullie het ook bij andere universiteiten gevraagd? Ik weet dat ze bijvoorbeeld bij de universiteti Leiden ook spectrometers hebben. Sorry dat ik jullie niet verder kan helpen.
Succes!Groetjes,
Tirsa