Wing Sail



  • Beste ScholierenLAB,

    Graag zou ik gebruik willen maken van jullie hulp tijdens het maken van mijn profielwerkstuk over de wing sail.

    Een wingsail is gebaseerd op het profiel van een vliegtuig. Sinds enkele jaren wordt geexperimenteerd met het gebruik van een wingsail op zeilboten. Een wingsail zou effectiever zijn dan een conventioneel zeil. Een nadeel is dat een wingsail niet goed is te reven (verkleinen van het zeil bij harde wind). Een wingsail is waarschijnlijk ook zwaarder en de productiekosten zijn hoger. Experimentele wingsails zijn gebruikt op catamarans en op monohulls. Recent verscheen er een kajuitzeilboot op de commerciele markt met een dergelijk zeil (van de zeilboot fabrikant Beneteau). Deze boot heeft een soft wingsail die wel gereefd kan worden.

    Hoofdvraag: Is een soft wing sail gebruiksvriendelijk en effectief ?

    Deelvragen:

    1. Hoe werkt een standaard zeil?
    2. Hoe werkt een vliegtuigvleugel?
    3. Hoe kan een vliegtuigvleugelprofiel gebruikt worden op een zeilboot (wingsail)
    4. Wat zijn de voor- en nadelen van een wingsail ten opzichte van een conventioneel zeil?
    5. Waarom is de wingsail geen standaard tuigage?

    Om deze vragen te kunnen beantwoorden doe ik literatuuronderzoek. Ook zou ik graag de verschillende profielen (een zeil- en een vliegtuigvleugel) willen komen testen. Zou dit kunnen in bv een windtunnel? Hebben jullie deze profielen al klaar liggen? Een andere mogelijkheid is om verschillen in effectiviteit van de zeiltypen te berekenen ipv meten.

    Ik ben erg benieuwd naar de mogelijkheden en jullie reactie.

    Met vriendelijke groet,

    Bart



  • Beste Bart,

    Mooi onderzoek! Goed afgebakend ook.

    Wat betreft je hoofdvraag: deze vraag moet je nog even formuleren zodat hij meetbaar is. Met andere woorden: gebruiksvriendelijkheid en effectiviteit zeggen op zichzelf niks (Wanneer is iets gebruiksvriendelijk? Wanneer is iets effectief?). Het wordt bijvoorbeeld meetbaar zodra je vergelijkt met een andere (eerder bedachte) oplossing.

    Ik geef 23 december een workshop in de verticale windtunnel op de TU. Hier kunnen vleugelprofielen (let op: alleen vleugelprofielen) getest worden. Wij hebben één standaard profiel waarmee ik de aerodynamische eigenschappen kan aantonen. Als je meerdere profielen wilt testen zul je die zelf moeten maken. Houd je hierbij aan de bouwhandleiding. Meer informatie over de workshop vind je hier. Vul even het interesse formulier in, dan stuur ik je een bericht zodra je je kan aanmelden.

    Mocht je andere vragen hebben, laat het maar weten.

    Grt. Wouter


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.