Chocola met weinig/geen calorieën
-
Voor ons profielwerkstuk kijken wij of het mogelijk is om chocolade te maken met weinig/geen calorieën. Hiervoor hadden wij het volgende practicum bedacht:
-Chocolade mengen met water bij een bepaalde temperatuur (brander voor nodig?).
-Dit chocolademengsel destilleren met destillatie apparatuur.Dan houden we een mengsel over met water en chocolade aroma's, waarschijnlijk zonder calorieën.
We weten dat het vrijwel onmogelijk zal zijn hier normale chocolade van te maken, maar we dachten misschien aan een chocolade drankje of pudding dmv verdikkingsmiddelen (agar agar, een plantaardig bindmiddel zonder calorieën).Ook vragen wij ons af of u misschien beschikt over apparatuur die calorieën in producten kan meten, zodat wij hiermee tests kunnen doen.
Al deze apparatuur is op onze school niet beschikbaar, dus wij hoopten dat wij gebruik mochten maken van het scholierenlab.
Als u nog ideeën heeft om ons doel te bewerkstelligen, zouden wij dit erg op prijs stellen!
Onze deadline is eind oktober, dus wij hopen dat wij snel bericht horen van u.Groetjes, Didi Rinkel en Eva Stemerdink
Stedelijk Gymnasium Leiden -
Beste Didi en Eva,
Het klinkt als een leuk plan, wie wil er nu geen calorievrije chocolade! Ik vind het moeilijk om in te schatten of je daadwerkelijk de juiste stoffen mee weet te krijgen. De chocolade smaak komt niet van 1 bepaalde stof, het is vooral de combinatie, wetenschappers vinden het nog steeds lastig om in te schatten welke stoffen bijdragen aan de smaak. Toen ik op zoek ging vond ik deze pagina, hier hebben ze uitgezocht wat de mogelijke aroma's zijn.
Om de stoffen mee te krijgen wanneer je destilleerd met een watermengsel, is het belangrijk om te weten wat de kookpunten van de stoffen zijn. De aroma's zullen alleen substantieel meekomen wanneer het kookpunt lager is dan dat van water. In de voorgaande link doen ze de destillatie onder vacuum, een iets ander concept dus.
Wat betreft de opstelling, dit is een proef die je volgens mij prima op school uit kan voeren. Hier zie je een voorbeeld van de opstelling. Ik denk dat wanneer jullie met je docent gaan praten, dit goed op school uit te voeren is. Ik neem aan dat jullie tijdens de les ook wel eens proeven uitvoeren. De laboratoria om de universiteit zijn druk bezet, we kunnen dus alleen proeven uitvoeren die echt niet op school mogelijk zijn.
Ik hoop jullie weer een stukje verder te hebben geholpen