PWS zweefvliegtuig



  • Hallo,

    Wij doen ons profielwerkstuk over zweefvliegtuigen en met name de invloed van de vleugel.
    We willen gaan onderzoeken wat kleine aanpassingen in de vleugel voor effect hebben op het vliegtuig in zijn geheel. Daarmee willen we bepalen welke soort vleugel het meest efficiënt is. Ons plan is om zelf een modelzweefvliegtuigje in elkaar te zetten, waarbij de vleugels verwisseld kunnen worden. Zou er een mogelijkheid zijn om de vleugels te onderzoeken door middel van een windtunnel?

    Groetjes,
    Yasmine en Véronique



  • Beste Yasmine en Véronique,

    Leuk onderwerp! 23 december geef ik weer een workshop in de windtunnel. Hier kunnen vleugelprofielen in getest worden (let op: geen vleugels!). Voor meer informatie kun je kijken op deze pagina. Voor het maken van eigen vleugelprofielen wil ik jullie wijzen op de bouwhandleiding.

    In december kunnen jullie je aanmelden. Als jullie nu alvast het interesse formulier invullen, kan ik jullie op de hoogte houden.

    Hoe staat het verder met jullie onderzoek? Hebben jullie een hoofdvraag en deelvragen? Wanneer is de deadline?

    Grt. Wouter



  • Beste Wouter,

    We zijn het met je eens dat de hoofdvraag wat te breed is. Het plan is om 3 vleugelprofielen te maken en deze dan tijdens de workshop te testen, hier zullen we de hoofdvraag dus nog op aan moeten passen.
    Heb je tips over hoe we het beste een vleugelprofiel kunnen maken? Zoals hoe we het beste te werk kunnen gaan en hoe we het makkelijkst de hoge dichtheid foam kunnen bewerken (vooral dit levert de enige problemen op)? (We maken de profielen natuurlijk wel aan de hand van de bouwhandleiding, qua maten etc.)

    Groetjes,
    Véronique en Yasmine



  • Beste Yasmine en Véronique,

    Ik heb jullie interesse formulier ontvangen. Halverwege december komt er een aanmeldingsformulier, ik zal jullie een mail sturen zodra deze eruit is.

    Wat betreft jullie hoofdvraag: hij is misschien wat te breed. Probeer je te beperken tot 2 of 3 vleugelprofielen en dat ook te specificeren in je hoofdvraag. Deze vleugelprofielen kun je maken en testen tijdens de windtunnel workshop.

    Als jullie verdere vragen hebben, stel ze hier!

    Grt. Wouter



  • Beste Wouter,

    Sorry voor deze late reactie!
    Wij zijn momenteel bezig met het uitwerken van de theorie.
    Het voorstel lijkt ons erg leuk en we gaan ons zeker aanmelden!
    Onze hoofdvraag is: Wat is de meest efficiënte vleugeltype bij een zweefvliegtuig?
    Wij zijn nog aan het bedenken of we deze hoofdvraag nog water beter kunnen formuleren. De deelvragen hopen wij tijdens het verwerken van de informatie vanzelf te kunnen stellen.
    De deadline staat op 6 maart.

    Groetjes,
    Yasmine en Véronique



  • Beste Véronique en Yasmine,

    Leuk dat jullie je eigen profielen gaan klussen! Ik kan jullie wel een aantal tips geven. Ten eerste: zorg dat je een zo hoog mogelijke dichtheid uitzoekt voor het geëxtrudeerd polystyreen. Daarna zou je mallen kunnen maken van je vleugelprofiel. Dat wil zeggen, teken het 2D vleugelprofiel op een dunne MDF plaat (te koop bij elke bouwmarkt) en zaag dit met een decoupeerzaag of figuurzaag tweemaal uit. Deze "vleugelprofiel mallen" lijm je aan de zijkanten van het blok polystyreen. Vervolgens, zul je met vijlen en schuurpapier van verschillende korrels het vleugelprofiel moeten vormen. De "mallen" dienen hierbij als referentie. Daarmee krijg je de beste resultaten.

    Is deze uitleg een beetje te volgen?

    Grt. Wouter


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.